En ny dom fra Vestre Landsret slår fast, at en konferencekunde ikke kunne påberåbe sig force majeure, da man afbestilte en planlagt konference under coronaepidemien.
Dommen har skabt mere klarhed over, hvornår force majeure kan anvendes som gyldig aflysningsgrund.
Sagen omhandlede en konference, som kunden havde planlagt på Hotel Nyborg Strand den 12.-13. marts 2020 med ca. 350 deltagere. Efter statsministerens tale den 6. marts, hvor der blev frarådet større forsamlinger, valgte kunden at afbestille konferencen. Dette skete dels under henvisning til indholdet af statsministerens tale, men i høj grad også til, at der internt hos kunden blev truffet beslutninger, der havde som konsekvens, at personalet ikke måtte deltage i konferencen.
Da der på tidspunktet for konferencens afholdelse ikke var et decideret myndighedsforbud mod at afholde konferencer som den nævnte med det pågældende antal deltagere, fandt både byretten og senere også landsretten, at afbestillingen var uberettiget. Kunden skal derfor betale et afbestillingsgebyr til Hotel Nyborg Strand.
Direktør på Hotel Nyborg Strand, Jan G. Larsen, er meget tilfreds med dommen.
”Dommen er principiel og vigtig for vores branche. Den cementerer, at branchekutymer og vores fælles afbestillingsregler har hold i virkeligheden. Det havde jeg helt bestemt også forventet, men det er vigtigt at få det slået fast”, siger Jan G. Larsen.
Vestre Landsret lagde vægt på, at der på afbestillingstidspunktet ikke var et egentligt myndighedsforbud. Kundens interne retningslinjer for sine ansatte, som i flere tilfælde ikke tillod deltagelse, var ikke nok til at påberåbe sig force majeure.
HORESTAs erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, siger, at dommen knæsætter et helt fundamentalt kriterie for force majeure.
”Dommen siger meget klart, at der skal foreligge egentlig ”umulighed”, før man kan påberåbe sig force majeure som legitim afbestillingsgrund. Den pågældende kunde opsagde aftalen den 6. marts, men forbuddet mod forsamlinger med mere end 100 personer kom først den 18. Indtil da var det ikke en gyldig grund til afbud, at flere arbejdsgivere valgte at forbyde deres ansatte at deltage”.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024