Skal nattelivet i Storbritannien lukke tidligere for at begrænse vold og sundhedsudgifterne? Det spørgsmål bliver lige nu diskuteret i Storbritannien, efter at den britiske minister for folkesundhed, Andrew Gwynne, har luftet tanken.

Selvom forslaget ikke er oppe at vende herhjemme i Danmark på nuværende tidspunkt, mener blandt andre Alkohol og Samfund i Danmark, at diskussionen om kortere åbningstider for barer i høj grad er værd at tage.

Men i interviews med TV2.dk og TV2/Kosmopol afviser viceadministrerende direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, forslaget.

Han mener, at restaurationsbranchen i forvejen er tæt reguleret i forhold til, hvor meget der må udskænkes, og at der er skrappe krav til sikkerheden. Samtidig understreger han, at bar- og restaurationsejere allerede har et stort ansvar over for gæsterne i nattelivet.

"Vi mener som branche, at det ville være ærgerligt at regulere yderligere i en af de mest lovregulerede brancher med hensyn til salg af alkohol. Vi har barpersonale, sikkerhedspersonale og et medarbejder-setup, der sørger for at passe på gæsterne. De sørger for, at man kan få et glas vand, hvis man bliver dårlig, og at der er folk, der kan hjælpe én," siger Jeppe Møller-Herskind.

Derfor mener Jeppe Møller-Herskind, at en eventuel løsning herhjemme i stedet bør findes ved at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol til 18 år. Undersøgelser fra Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse viser, at alkoholforbruget er størst i lande med lave aldersgrænser for salg.

"Vores holdning er, at man ved at rette indsatser mod restaurationsbranchen forsøger at løse et problem et sted, hvor der allerede er masser af lovregulering. I stedet mener vi, at man bør kigge på detailhandlen, hvor det er muligt for børn og unge at købe alkohol døgnet rundt, året rundt," afslutter Jeppe Møller-Herskind.

Du kan læse hele artiklen på tv2.dk

Deltag i ESG-workshop til Hotel Insights 2025

Hvordan arbejder din virksomhed med ESG-rapportering? Deltag og få inspiration i ESG-workshop efter Hotel Insights 2025. Her går vi helt tæt på dine egne data og giver dig konkret sparring.

Blog: Hvad skal der blive af København?

København står foran vigtige valg, der afgør hvilken slags hovedstad, vi ønsker. Turismen skaber vækst og arbejdspladser, og byen tiltrækker allerede gæster, som bruger den med omtanke. Derfor bør debatten handle om at udvikle byens styrker i stedet for at begrænse dem, lyder det fra HORESTA.

Log ind