Danskerne stod tilsammen for imponerende 454 mio. besøg på spisesteder i 2023. Det svarer til cirka 1,5 besøg om ugen for den gennemsnitlige dansker.
Selvom tallet lyder højt, er der tale om en mindre nedgang i restaurantbesøg på 0,6 procent sammenlignet med 2022. Men sammenlignet med niveauet før coronapandemien er der tale om en betydelig stigning på 8,1 procent. Det viser en rapport over danskernes udespisevaner, som HORESTA har foretaget i samarbejde med Kantar.
Besøgstallene dækker over alt fra køb af take away-kaffe til gourmetmiddage på restauranter.
”Vi ser et beskedent fald fra 2022 til 2023, men ingen signifikant ændring i det store billede. I 2022 oplevede vi en voldsom vækst i danskernes forbrug, fordi alle ville ud og suge oplevelserne til sig efter adskillige måneder med nedlukning”, siger Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør i HORESTA.
Fastfood dominerer stadig
Fastfood-kategorien var fortsat den største i 2023, selvom der også her er sket et mindre fald i besøgstallene sammenholdt med 2022. Modsat ses der en stigning i antallet af besøg på både restauranter og caféer, hvor restauranterne steg med 6,4 procent og caféerne med 7,6 procent.
Den største tilbagegang ramte dog kaffe to go og kaffebarer, der oplevede et markant fald på 11,1 procent sammenlignet med 2022.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Fem markante hoteller vender tilbage til HORESTA
26-06-2026
-
Sommerens vigtigste tjek: Unge medarbejdere
26-06-2026
PRESSEKLIP
-
Cofoco sætter ny overskudsrekord
26-06-2026
-
Ny Scandic-kæde udvider til endnu et nordisk marked
26-06-2026
-
Danmarks rigeste mand vil købe Aarhus Airport
26-06-2026
-
Milliondonation skal sikre nordjysk attraktion
26-06-2026
-
De Konservative vil styrke turismens rammevilkår
26-06-2026
-
Ny ledelse sætter kursen på Hotel Pejsegården
26-06-2026
-
Nu åbner ny turismeuddannelse for ansøgere
26-06-2026
-
Internationalt: Hotel Hans Egede i Nuuk løfter resultatet markant
26-06-2026