Danskerne stod tilsammen for imponerende 454 mio. besøg på spisesteder i 2023. Det svarer til cirka 1,5 besøg om ugen for den gennemsnitlige dansker.

Selvom tallet lyder højt, er der tale om en mindre nedgang i restaurantbesøg på 0,6 procent sammenlignet med 2022. Men sammenlignet med niveauet før coronapandemien er der tale om en betydelig stigning på 8,1 procent. Det viser en rapport over danskernes udespisevaner, som HORESTA har foretaget i samarbejde med Kantar.

Besøgstallene dækker over alt fra køb af take away-kaffe til gourmetmiddage på restauranter.

”Vi ser et beskedent fald fra 2022 til 2023, men ingen signifikant ændring i det store billede. I 2022 oplevede vi en voldsom vækst i danskernes forbrug, fordi alle ville ud og suge oplevelserne til sig efter adskillige måneder med nedlukning”, siger Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør i HORESTA.

Fastfood dominerer stadig
Fastfood-kategorien var fortsat den største i 2023, selvom der også her er sket et mindre fald i besøgstallene sammenholdt med 2022. Modsat ses der en stigning i antallet af besøg på både restauranter og caféer, hvor restauranterne steg med 6,4 procent og caféerne med 7,6 procent.

Den største tilbagegang ramte dog kaffe to go og kaffebarer, der oplevede et markant fald på 11,1 procent sammenlignet med 2022.

Find rapporten her

Drikkepenge skaber debat: "Der er intet odiøst i at sige nej tak"

Jeppe Møller-Herskind fra HORESTA deltog i TV2 Nyhedernes indslag om drikkepenge og understregede, at det skal være helt frivilligt at give lidt ekstra som anerkendelse for god service. Kortterminalernes drikkepengefunktion deler både gæster og branchefolk.

Så få gange har kontrol med korttidsudlejning ført til handling

Der er stadig store huller i kontrollen med Airbnb og andre platforme for korttidsudlejning. Det viser svar til Folketingets Boligudvalg, hvor Sigurd Agersnap fra SF har stillet spørgsmål til håndhævelsen. HORESTA kalder på strammere regler og reelle sanktionsmuligheder.

Ny rekord: 17 mio. hotelovernatninger i Region Hovedstaden

Aldrig før har så mange turister tilbragt natten på hoteller i og omkring København. Både luksus og lavpristilbud mærker væksten, og byen nyder godt af uventet international branding. HORESTA satte ord på overnatningsrekorden i TV 2 Kosmopol.

Log ind