Vi er blevet gjort opmærksom på, at der i øjeblikket florerer svindelmails, som umiddelbart ligner troværdige beskeder fra bl.a. booking.com.

Eksempelvis fremgår det, at hotellets extranet, altså den interne administrative del af bookingplatformen, er blevet midlertidigt lukket pga. mistænkelig aktivitet på hotellets konto og kræver handling før kontoen kan åbnes igen.

I et andet eksempel ligner det, at hotellet mangler at svare på en meget negativ anmeldelse. Denne mail kræver også handling fra modtageren.

Ofte kan man gennemskue denne slags svindelforsøg på mailadressens url, men det lader ikke til at være tilfældet her. Ligeledes er beskederne skrevet ganske overbevisende, og indeholder ikke de typiske stavefejl, man før har kunnet afsløre svindelforsøg på.

Vær derfor ekstra opmærksom på din indbakke og tryk ikke på links, hvis du er usikker på oprigtigheden af indholdet.

”Vi opfordrer til, at vores medlemmer er meget påpasselige i forhold til at reagere på mails, der virker mistænkelige. Hvis man er i tvivl kan man altid ringe til afsenderens hovedkontor og spørge ind til mailen. Samtidig anbefaler vi, at man har udarbejdet og kommunikeret sin politik op området til alle medarbejdere, så man ikke ved et uheld sender forretningskritiske oplysninger i hænderne op de forkerte,” siger HORESTAs viceadm. direktør, Jeppe Møller-Herskind.

Her kan du se eksempler på nogle af de svindelmails, der i øjeblikket bliver sendt ud.

Europa-Kommissionen tager Booking.com under lup

Booking.com kan snart blive tvunget til at ophæve prisklausuler. Det sker efter, at bookingplatformen har meddelt Kommissionen, at man muligvis opfylder kravene til at være underlagt en ny lov for techgiganter.

HORESTA presser på i EU

De store online bookingportaler med Booking.com i spidsen kan stadig lave prisklausuler med deres hotelkunder. Både HORESTA presser på for at få EU til at bremse bookingportalerne.

Log ind