Gæster på Madklubbens restauranter får uddelt et gult kort, hvis de chikanerer personalet. Uanset om chikanen går på seksualitet, køn, etnicitet eller udseende.

Det gule kort skal tages meget bogstaveligt. Gæsten får lagt et gult kort på sit bord med en tekst, der meddeler, at man har overtrådt restaurantens adfærdskodeks. På kortet får man også besked om, at hvis man fortsætter chikanen, skal man afregne og forlade stedet.

HORESTA bakker op om tiltaget, der blev indført fra nytår.

”Chikane fra gæsterne er desværre et problem, som vi ser alt for ofte. Mange virksomheder har i stigende grad fokus på at beskytte medarbejderne bedst muligt med alt fra en klar politik på området til klare signaler til medarbejderne om, at ledelsen har deres ryg, hvis gæsterne chikanerer dem”, siger Jeppe Møller-Herskind, der er viceadm. direktør i HORESTA.

Han kalder Madklubbens gule kort for et stærkt og meget synligt signal til gæster, som overtræder restaurantkædens adfærdskodeks.

”Det gule kort ser ud til at virke for Madklubben. I andre kæder eller restauranter kan det være andre virkemidler, som er de rigtige. Det vigtige er, at vi som branche sender et klar signal til vores gæster om, at de skal behandle vores medarbejdere med samme respekt, som de selv bliver mødt med”, siger Jeppe Møller-Herskind.

Det gule kort er ikke det eneste initiativ, som Madklubben har sat iværksat.

Ønsker man som gæst at booke bord på en af restauranterne online, bliver man bedt om at trykke godkend til en boks med en tekst, hvor der blandt andet gøres opmærksom på, at kæden ”ikke accepterer nogle former for diskrimination, racisme, queerfobi, chikane, fysisk eller psykisk vold.”

HORESTA tilslutter sig ny kampagne: Alkohol er for voksne

Den internationale spiritusproducent Diageo har lanceret kampagnen ”Hvem peger flaskehalsen på?”, der skal sætte fokus på unges alkoholkultur. HORESTA bakker op om kampagnen, der ønsker at starte en samtale om, hvordan vi får en bedre alkoholkultur blandt unge.

HORESTA: Sommeren gav stærk højsæson

Turismeåret tegner positivt med flere udenlandske gæster. Ifølge HORESTA er der dog behov for bedre rammevilkår og fokus på vejrmeldingers betydning.

Log ind