Booking.com er nu begyndt at udbetale de flere millioner kroner, som tech-giganten skylder danske hoteller, kroer og Bed & Breakfast-virksomheder.

Det sker kun få dage efter, at HORESTA gik ind i sagen og varslede retlige skridt imod Booking.com, hvis pengene ikke blev udbetalt med det samme.

”Vi hører fra det ene medlem efter det andet, at pengene nu kommer til udbetaling. Det er utrolig godt at høre. Virksomhederne har været bragt i en helt urimelig situation, hvor de er blevet udfordret på likviditeten midt i højsæsonen”, siger Pia E. Voss, der er adm. direktør i HORESTA.

De store udestående er opstået, fordi Booking.com har opkrævet betaling fra hotellernes gæster, når de har booket hotelværelser online. Siden juni har virksomhederne igen og igen fået at vide, at pengene ville blive udbetalt. Men gang på gang har beskeden derefter været, at der fortsat var tekniske udfordringer i bookingportalens økonomisystem.

HORESTA skrev til Booking.com mandag med krav om svar inden for to dage og hurtig udbetaling af de millionstore tilgodehavender. I går svarede Booking.com inden fristens udløb, og i dag bliver pengene så overført til flere af HORESTAs medlemmer, hvoraf nogle har udestående på over fem millioner kroner.

”Det er tilfredsstillende, at Booking.com nu rykker, men de fortjener på ingen måde ros for processen. Det er helt forrykt, at en global milliardforretning over flere måneder er ude af stand til at videreføre penge til virksomheder, som er helt afhængige af at have et cashflow, så de kan få dækket deres omkostninger”, siger Pia E. Voss.

En af dem, der nu har fået udbetalt tilgodehavender er direktør for Copenhagen Downtown Hostel, Isabella Rose Carlsen.

“Vi har i dag modtaget udestående fra Booking.com, hvilken er en skøn nyhed. Som nystartet capsule hotel i Nyhavn 63 og Hostel på Vandkunsten 5 har vi selvfølgelig været belastet af den omtalte situation med booking.com. Vi føler, at HORESTA har gjort en stor indsats i henhold til at få opmærksomhed på sagen samt at få Booking.com til at reagere hurtigt. Det er vi taknemmelige for, at HORESTA kunne hjælpe os med. Det har været helt uundværligt”, siger Isabella Rose Carlsen.

Log ind