En lang række hoteller, kroer og Bed & Breakfast-virksomheder har i flere måneder ventet på at få udbetalt millioner af kroner fra Booking.com.
Der er tale om penge, de har til gode hos tech-koncernen, som har modtaget betaling fra virksomhedernes gæster i forbindelse med bookinger, men hvor Booking.com ikke afregner til overnatningsvirksomhederne.

Booking.com har begrundet de manglende afregninger med ”tekniske udfordringer” i deres økonomisystem.

HORESTA har skrevet til den danske ledelse og til Booking.com’s hovedkontor i Holland og henvist til pligten til at foretage afregning til overnatningsvirksomhederne.

Artiklen fortsætter under billedet


”Det er en helt urimelig situation, vores medlemmer er bragt i. Vi har medlemmer, der har forfaldne tilgodehavender på op til 4 millioner kroner, men for små virksomheder kan selv 100.000 kroner være nok til, at de bliver likviditetsmæssigt udfordrede. Booking.com bryder de kontrakter, der er indgået og tvinger virksomhederne til at agere bank for en global og markedsledende organisation. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Booking.com i 2022 havde en omsætning på over 17 mia. USD – og en netto indtjening på over 3 mia. USD!”, siger HORESTAs adm. direktør, Pia E. Voss.

Udover at kontakte Booking.com har HORESTA dialog med den europæiske organisation for hoteller, HOTREC, med henblik på at lægge pres på Booking.com. Endelig har HORESTA rejst sagen i flere danske medier, senest her til morgen på både DR P4 og i TV-Avisen.

Log ind