Marie, Andreas og Mattias havde ikke meget erfaring fra restaurantbranchen, da de i starten af 2016 valgte at åbne caféen Fovl i Københavns Nordvestkvarter.

Under Corona-nedlukningerne blev de tvunget til at fokusere mere på mad ud af huset, så de begyndte at bage bagværk. Hver weekend måtte de hurtigt melde udsolgt, og den sparsomme plads i caféens lille køkken gjorde, at de begyndte at kigge sig om efter et sted, hvor de kunne øge produktionen. Det fandt de 700 meter derfra i Demokrati Garage, som var under etablering. De tre ejere så muligheden for også at skabe en café i et gammelt autoværksted, der nu fungerer som både pizzaria, bageri, bar og eventsted.

Ejergruppen er uddannet henholdsvis ergoterapeut, gymnasielærer og skolelærer, men sagde for ét år siden deres job op, da Flere Fugle for alvor begyndte at tage form og få luft under vingerne. Siden har de tilmed åbnet Flok Kantine, som udover at være en kantine på Biblioteket Rentemestervej også laver catering til private og offentlige aktører. Nu har de også meldt sig ind i HORESTA.

Især siden åbningen af Flere Fugle i marts 2022 er det gået hurtigt. Hvad der startede som et hyggeprojekt ved siden af deres faste arbejde, med kun dem selv bag baren og i køkkenet, har udviklet sig til en succesfuld virksomhed med omkring 65 medarbejdere, der driver de tre steder.

“Vi prøver at skabe livfulde steder og oplevelser med en uformel og imødekommende atmosfære som den røde tråd. Vi fokuserer på gode råvarer og godt håndværk, og på at skabe gode rammer for både ansatte og gæster. Og så forsøger vi hele tiden at udvikle vores steder ved at prøve os frem og justere undervejs. Da Flere Fugle for eksempel var under opbygning i godt halvandet år, skabte vi et eventsted midt i byggerodet,” siger Andreas Melholt Lundberg.

Ud over de nuværende tre lokationer er der en ny café med bagværksudsalg på vej i Københavns Indre By, og Andreas Lundberg fortæller, at ejergruppen har visioner om at lave pop-ups rundt omkring i landet og på forskellige festivaler. I første omgang i Danmark, men på sigt kunne det være interessant at skabe noget uden for landets grænser.

Virksomheden har meldt sig ind i HORESTA efter at have tegnet overenskomst med 3F og NNF, og fordi de ønsker sparring hos en professionel brancheorganisation – og så er det et plus, at HORESTA blandt andet har en fordelagtig aftale med Nets om kortgebyrer.

Hvis du også overvejer et HORESTA-medlemskab kan du læse mere om de mange fordele her.

Foto: Marie Berg

Regeringen lægger op til dyrere kød

Regeringen vil ændre rammerne for dansk griseproduktion med fokus på dyrevelfærd, færre grise og mere slagtning i Danmark. Hvis en ny firepart ikke finder en løsning, er regeringen klar til at lovgive.

Internationalt: Mikkeller åbner første bar i Mellemøsten

Den danske ølproducent udvider med en ny bar i Beirut som led i en international vækststrategi. Mikkeller vil styrke sin globale tilstedeværelse efter flere år med underskud og ser fortsat store muligheder på de udenlandske markeder.

TV-kokken Umut åbner pop-up-kro på Fyn

Den kendte tv-kok og iværksætter rykker sit krokoncept til Middelfart for en kort periode. Gæsterne kan se frem til klassiske kroretter og et koncept med fokus på dansk madkultur og fællesskab.

Log ind