Julefrokostsæsonen står for døren. Derfor sætter HORESTA ekstra fokus på restaurantgæsternes adfærd med en kampagne, der appellerer til, at gæsterne behandler personalet med respekt og ikke udviser grænseoverskridende adfærd midt i den løsslupne stemning.

“Når julefrokost-stemningen bliver blandet med alkohol, sker det desværre nogle gange, at personalet i restauranterne bliver udsat for forskellige former for grænseoverskridende adfærd fra gæsterne. Det kan være alt fra verbale overfusninger og respektløs opførsel til seksuel chikane. Det er selvfølgelig ikke i orden for alle skal kunne gå trygt på arbejde og blive behandlet ordentligt uanset, hvor festlig stemningen bliver,” siger Pia E. Voss, der er adm. direktør i HORESTA.

En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (maj 2023) har kortlagt forekomsten af uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på tværs af brancher. Undersøgelsen viser, at hele 68,4 procent af personalet har oplevet krænkende adfærd fra gæsterne.

“Vores erhverv vil gerne skabe de bedste rammer for julefrokosterne. Det skal være muligt at hygge sig med god mad og drikke sammen med kollegaerne, men vi opfordrer med denne kampagne til, at man tænker sig om en ekstra gang og behandler personalet med respekt. Det betyder ingen berøringer og ingen krænkende bemærkninger,” siger Pia E. Voss.

HORESTA har udarbejdet en række værktøjer til medlemsvirksomhederne, der skal hjælpe dem med at kommunikere til gæsterne om god adfærd over for personalet.

Kampagnen kører på sociale medier og gennem dagbladsannoncering.

Erhvervsturismen rummer et stort vækstpotentiale

De seneste to årtier har budt på markante forandringer i dansk turisme. Mens ferieovernatninger er steget eksplosivt, har væksten i overnatninger fra forretningsrejsende været langt mere beskeden. Det efterlader et stort uudnyttet potentiale for erhvervsturismen, som er værdifuld for branchen, mener HORESTA.

Bliv censor i hotel- og restaurationsbranchen

Vil du være censor og være med til at sikre høj faglig kvalitet i hotel- og restaurationsbranchen? Det giver dig en vigtig stemme til at forme fremtidens fagfolk og hæve standarderne for branchens vigtige uddannelser.

Log ind