Forbrugerombudsmanden modtager et stigende antal klager fra forbrugere over restauranter og butikker, som ikke tager imod kontanter.
Det fortalte TV2/News her til morgen.
HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i en kommentar, at der er stort besvær og store omkostninger forbundet med at tage imod kontanter.
For virksomheder med en lav kontantomsætning ville det være en fordel frit at kunne vælge kontanterne fra. Det kan de ikke i dag, hvor der findes en kontantpligt.
”Det er blevet voldsomt byrdefuldt at skulle håndtere kontanter. Det er dyrt at komme af med dem, virksomhederne skal betale for at få byttepenge, og så er bankernes afleveringsdepoter stort set forsvundet, så det er meget omkostningsfuldt at håndtere kontanter i dag”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han efterlyste en modernisering af lovgivningen i et samfund, hvor digitaliseringen er buldret frem på alle andre områder.
”Der står hotel- og restaurantbranchen i den situation, at de er tvunget til at tage imod kontanter ved lov. Så mens branchen er tvunget til at tage imod kontanter, så kører samfundet forbi uden for”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han understregede, at HORESTA ikke ønsker en udfasning af kontanterne. Målet er at skabe valgfrihed i branchen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Den nye registreringspligt – hvad betyder det?
01-12-2023
-
HORESTAs december: 24 ønsker på 24 dage
01-12-2023
-
Nu bliver livet lettere for de erhvervsdrivende
01-12-2023
PRESSEKLIP
-
Socialdemokratiet trækker sig endeligt fra begrænsning af udeservering
01-12-2023
-
Overnatningssted knækket af Booking.com
01-12-2023
-
Torvehallerne i Vejle fordobler sidste års rekordresultat
01-12-2023
-
Flertal støtter afgift på turisme
01-12-2023
-
Kokkelandsholdet inviterer til kvalifikationsrunde
01-12-2023