Forbrugerombudsmanden modtager et stigende antal klager fra forbrugere over restauranter og butikker, som ikke tager imod kontanter.
Det fortalte TV2/News her til morgen.
HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i en kommentar, at der er stort besvær og store omkostninger forbundet med at tage imod kontanter.
For virksomheder med en lav kontantomsætning ville det være en fordel frit at kunne vælge kontanterne fra. Det kan de ikke i dag, hvor der findes en kontantpligt.
”Det er blevet voldsomt byrdefuldt at skulle håndtere kontanter. Det er dyrt at komme af med dem, virksomhederne skal betale for at få byttepenge, og så er bankernes afleveringsdepoter stort set forsvundet, så det er meget omkostningsfuldt at håndtere kontanter i dag”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han efterlyste en modernisering af lovgivningen i et samfund, hvor digitaliseringen er buldret frem på alle andre områder.
”Der står hotel- og restaurantbranchen i den situation, at de er tvunget til at tage imod kontanter ved lov. Så mens branchen er tvunget til at tage imod kontanter, så kører samfundet forbi uden for”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han understregede, at HORESTA ikke ønsker en udfasning af kontanterne. Målet er at skabe valgfrihed i branchen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA om udeservering: Det er jo ikke ren Sunny Beach
06-06-2023
-
Dansk turismes topchef takker af: Vil bruge mere tid med familien (
06-06-2023
-
Ny ejer vil gøre hotel moderne og digitalt
06-06-2023
-
Eksplosiv vækst i udenlandsrejsende i Aarhus Airport
06-06-2023
-
Bliv restauratør for en dag under madfestivalen
06-06-2023
-
Fuldt fokus på mere overnatning: Vestkysten vil kopiere succes fra København
06-06-2023