Forbrugerombudsmanden modtager et stigende antal klager fra forbrugere over restauranter og butikker, som ikke tager imod kontanter.
Det fortalte TV2/News her til morgen.

HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i en kommentar, at der er stort besvær og store omkostninger forbundet med at tage imod kontanter.

For virksomheder med en lav kontantomsætning ville det være en fordel frit at kunne vælge kontanterne fra. Det kan de ikke i dag, hvor der findes en kontantpligt.

”Det er blevet voldsomt byrdefuldt at skulle håndtere kontanter. Det er dyrt at komme af med dem, virksomhederne skal betale for at få byttepenge, og så er bankernes afleveringsdepoter stort set forsvundet, så det er meget omkostningsfuldt at håndtere kontanter i dag”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han efterlyste en modernisering af lovgivningen i et samfund, hvor digitaliseringen er buldret frem på alle andre områder.

”Der står hotel- og restaurantbranchen i den situation, at de er tvunget til at tage imod kontanter ved lov. Så mens branchen er tvunget til at tage imod kontanter, så kører samfundet forbi uden for”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han understregede, at HORESTA ikke ønsker en udfasning af kontanterne. Målet er at skabe valgfrihed i branchen.

Det tager turismen med fra Frigast-balladen

Turismen sejrede, da regeringen endelig meldte ud om Frigast-anbefalingerne og sanering af erhvervsstøtten. Men det langstrakte forløb har også givet vigtig læring til turismen, lyder det fra erhvervet selv.

Log ind