Luften er ikke blevet slået ud af restaurantbranchen, selvom den har været igennem nogle svære år. Størstedelen af branchen svarer nemlig i HORESTAs medlemsundersøgelse, at de ser lyst eller meget lyst på fremtiden. Ovenikøbet forventer mere end halvdelen af de store restauranter at ekspandere deres forretning.

Restauranter uden for hovedstaden ser generelt mere lyst på fremtiden. Her vurderer 42 procent deres fremtid som lys, og 11 procent ser den som meget lys. Til sammenligning svarer 33 procent af hovedstadsrestauranterne, at de ser lyst på fremtiden, mens otte procent ser den som meget lys. Dermed har henholdsvis 53 og 41 procent positive forventninger til de kommende år. I alt svarer 36 procent, at de betragter fremtiden som neutral.

“Tallene er glædelige, for vi kan se, at der generelt er en positiv stemning blandt vores medlemmer, når de kigger ud i horisonten. De har om nogen også håndteret lidt af hvert de seneste år, så de har udviklet en vis modstandsdygtighed overfor udfordringer. Vi er selvfølgelig ikke ude på at male et glansbillede, for der er virksomheder, der hænger i med næb og klør, men generelt klarer branchen sig rigtig godt. Det har vi god grund til at være stolte af, for restauranterhvervet er en kæmpe vækstfaktor i Danmark,” siger Jeppe Møller-Herskind, som er kommerciel direktør i HORESTA.

Artiklen fortsætter under billedet.

Medlemsundersøgelsen viser også, at store restauranter med en lønsum på over 10 millioner kroner overvejer at ekspandere i fremtiden. 57 procent overvejer at udvide deres virksomhed i enten størrelse eller med nye lokationer. Det gør sig kun gældende for 18 procent blandt restauranter med en lønsum under 10 millioner kroner.

Dog nævner de restauranter, der overvejer at ekspandere, at finansiering/kapital og manglen på kvalificeret arbejdskraft oftest står i vejen for deres planer. Knap halvdelen angiver, at finansiering eller manglende kapital er en udfordring. Imens svarer 38 procent, at de ikke kan skaffe den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Forhold, som HORESTA længe har kæmpet for at forbedre.

“Mange af de store restauranter lægger langsigtede vækstplaner, der ikke er så afhængig af øjebliksbilleder. Derfor ser vi, at de fastholder deres fokus på ekspansionsforventninger. Samtidig er udfordringerne kendte. Det er et problem for branchen og for samfundet, når et helt erhverv oplever det udfordrende at rejse kapital til at skabe arbejdspladser, eller ganske enkelt ikke kan finde de rette medarbejdere,” siger Jonas Kjær, der er cheføkonom i HORESTA.

HORESTA-medlemmer kan læse hele medlemsundersøgelsen her.

Har du styr på GDPR?

HORESTA tilbyder, sammen med samarbejdspartneren Lexoforms, en fysisk workshop, hvor du arbejder med GDPR-dokumentationen for din egen virksomhed.

Log ind