Regningerne rundt omkring i virksomhederne har vokset sig større og større det seneste år. I en branche, som er storforbruger af både råvarer og energi, har det sat pres under kedlerne. Derudover kommer også en stigning i lønniveauerne, der kun lægger yderligere pres på branchen.

HORESTAs medlemsundersøgelse for restaurantbranchen viser da også, at omkostningsstigningerne kan mærkes blandt de danske restauranter. Faktisk svarer over 82 pct., at de øgede omkostninger til blandt andet råvarer, energi, løn er deres største aktuelle udfordring. Derefter følger risikoen for en langvarig økonomisk krise og generel uvished om fremtiden.

“Branchen har været under et meget stort pres længe. Inflationen, energi- og råvarepriserne æder simpelthen af bundlinjen hos mange restauranter. Derfor er det helt naturligt, at det er den største udfordring for virksomhederne. Men hvis der er én ting, vi har lært om branchen de seneste fire år, så er det, at den aldrig giver op. Vi oplever et kæmpe gåpåmod og en omstillingsevne, som jeg er sikker på, at mange andre erhverv kunne lære af. Det er dybt imponerende, og jeg er sikker på, at branchen klarer sig igennem de her usikre tider,” siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.

Artiklen fortsætter under billedet.

Medlemsundersøgelsen viser også, at de øgede omkostninger er den dominerende udfordring for både mindre og større restauranter. Dog er de større restauranter med en lønsum på over 10 mio. kr. lidt mere udfordret af de stigende udgifter. Blandt disse er det nemlig hele 87 pct., som peger på omkostningerne som den største aktuelle udfordring.

Restauranterne svarer også, at omkostningsbesparelser står øverst på dagsordenen for strategien for 2023. Hele 85 pct. af restauranterne har nemlig omkostningsbesparelser som en del af deres strategiske arbejde for året. Samtidig står det klart, at besparelserne ikke må ske på bekostning af kvaliteten. Over halvdelen af restauranterne svarer, at forbedring af kvaliteten også indgår i deres strategi.

Derudover svarer flertallet af restauranterne, at bankerne mangler forståelse for deres ønsker, når de møder op i banken for at optage lån og finansiering.

Imens svarer blot fire pct., at gæster, der har reserveret bord, men ikke dukker op, er stort problem. Dermed virker no-shows ikke til at være et stort problem blandt landets restauranter.

HORESTA-medlemmer kan læse hele medlemsundersøgelsen her.

Har du styr på GDPR?

HORESTA tilbyder, sammen med samarbejdspartneren Lexoforms, en fysisk workshop, hvor du arbejder med GDPR-dokumentationen for din egen virksomhed.

Log ind