Beskæftigelsen i hotel- og restaurantbranchen er i øjeblikket høj, men på grund af stor efterspørgsel har mange virksomheder svært ved at skaffe arbejdskraft. Det gælder især kokke og tjenere på de mange restauranter.

HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, siger til TV2, at der er brug for både kort- og langsigtede løsninger. For når det ikke er muligt at tiltrække nok medarbejdere, må branchen kigge mod international arbejdskraft for at udfylde behovet. Samtidig skal der investeres i at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive.

“På den korte bane er det afgørende, at vi kan rekruttere international arbejdskraft, men langsigtet er vi nødt til at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, så vi får adgang til arbejdskraft fra vores egen baghave,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Hvis vi skal tiltrække flere til branchen er det nødvendigt, at der bliver sat fokus på de mange succeshistorier, der er groet ud af dansk gastronomi de seneste år. Derudover er det afgørende, at beløbsordningen og positivlisten ikke spænder ben for den internationale arbejdskraft.

EU vil nu sikre mere troværdige online-anmeldelser

EU har lanceret et nyt adfærdskodeks, der skal gøre online-anmeldelser mere retvisende. Formålet er at styrke gennemsigtigheden og fjerne falske anmeldelser. HORESTA og hotelbranchen hilser tiltaget velkomment, men efterlyser mere bindende fælles regler i EU.

Log ind