Selv om erhvervslivet i lang tid har meldt om mangel på arbejdskraft, så er beskæftigelsen stort set kun gået opad de seneste 26 måneder. Det skyldes i høj grad, at virksomhederne ansætter arbejdskraft fra udlandet.

Sådan lød det onsdag morgen på TV2/News, der valgte at sætte fokus på værdien af den udenlandske arbejdskraft – særligt i hotel- og restauranterhvervet. I den forbindelse talte TV2/News både med ejeren af Norrlyst-koncernen, Bjarke Just Nielsen, med én af hans medarbejdere fra Nepal og med HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind. Alle interviews foregik på Gemini, Norrlyst-koncernens restaurant i Planetariet.

I hotel- og restauranterhvervet har en tredjedel af medarbejderne udenlandsk pas.

Teksten fortsætter under billedet

”Et grundlæggende element for at vi kan være, hvor vi er i dag med vores hoteller og en restaurationsbranche i international topklasse, det er udenlandsk arbejdskraft”, sagde Jeppe Møller-Herskind til TV2/News

”Et grundlæggende element for at vi kan være, hvor vi er i dag med vores hoteller og en restaurationsbranche i international topklasse, det er udenlandsk arbejdskraft”, sagde Jeppe Møller-Herskind til TV2/News

 

”Et grundlæggende element for at vi kan være, hvor vi er i dag med vores hoteller og en restaurationsbranche i international topklasse, det er udenlandsk arbejdskraft”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han fortalte, at det er nødvendigt for branchen at søge arbejdskraften i udlandet, fordi der ikke er tilstrækkeligt kvalificerede ledige i Danmark.

”I andet halvår af 2022 blev hver andet stillingsopslag ikke besat med de kvalifikationer, der er brug for. Det er et billede på, at hvis vi skal holde det høje, høje niveau, som vi har i vores branche, så er vi nødt til at søge kvalifikationerne udenlands”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han håbede, at branchen fremadrettet i højere grad kan rekruttere i ”egen baghave” via er langt større optag på erhvervsuddannelserne.

HORESTA melder om stærkt 2024

HORESTA er kommet ud af 2024 med flere medlemmer, end man startede året med. I 2025 vil man fokusere på projekter, som kan øge tilgangen til data og styrke ESG, lyder det.

HORESTA blev et endnu stærkere branchefællesskab i 2024

HORESTA kan fejre en solid vækst med over 300 nye virksomheder i medlemskredsen i 2024. Store aktører som Joe & The Juice, Madklubben, Bella Grande og Park Lane Copenhagen melder sig under fanerne, mens nye strategiske initiativer skal styrke branchen i 2025.

HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt

Danskernes opbakning til turismen er faldet fra 78 pct. i 2023 til 74 pct. i 2024. HORESTA ser det som en udfordring, men understreger, at tre ud af fire fortsat er positive.

Log ind