Kineserne må nu igen rejse ud i verden som turister, men det er ikke ensbetydende med, at de står på de danske hoteller i morgen. Derfor er der brug for, at man fra politisk side prioriterer turismen, arbejdet med ruteudviklingen og markedsføringen af Danmark som destination, mener HORESTA.

Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, var her til morgen på DR P4 København:

”Der skal være nem, tilgængelig adgang for dem, der gerne vil besøge os. Derfor er det fuldstændig afgørende med interkontinentale flyruter, som kan transportere købestærke turister til vores fantastiske land. Og det arbejde er man nødt til at understøtte politisk,” siger hun, og fortsætter:

”I den nationale turismestrategi, som den daværende regering fremlagde forrige sommer, er der en ambition om at løfte turismeerhvervets omsætning med 50 mia. kr. fra 2019 til 2030. Det kommer ikke af sig selv, selvom branchen foretager kæmpe investeringer i nye oplevelser og overnatningskapacitet. Der er nødt til at blive tilført midler til markedsføring og det gode arbejde, som VisitDenmark og vores destinationsselskaber laver.”

Annette Hyldebrandt understreger, at Danmark langt fra står alene med ambitionen om at løfte deres turismeerhverv, og derfor er der hård konkurrence om at sikre flyruter og tiltrække internationale rejsende.

København går videre med turismeafgift

Det vakte kritik fra turistbranchen, da et flertal af politikerne i Københavns Kommune sidste år stemte for, at man vil have en turismeafgift. På en afstemning torsdag stadfæstede politikerne, at man vil indføre afgiften.

Det tager turismen med fra Frigast-balladen

Turismen sejrede, da regeringen endelig meldte ud om Frigast-anbefalingerne og sanering af erhvervsstøtten. Men det langstrakte forløb har også givet vigtig læring til turismen, lyder det fra erhvervet selv.

Log ind