Danmark indtager adskillige førstepladser, når snakken falder på skatte- og afgiftstryk. Så når den nye regering ønsker at indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitlig 100 kr., så advarer HORESTA mod, at man igen gør det dyrere for turisterne at tilvælge Danmark.

Regeringens ambition er at finansiere den grønne omstilling af indenrigsruterne med provenuet, men indtægterne skal også bruges til finansiering af en forhøjet ældrecheck.

HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, mener, at pengene bør øremærkes branchen. For eksempel ved at føre provenuet over i en grøn fond. Han understreger desuden, at turismeerhvervet er i en hård international konkurrence med landene omkring os, når det handler om at tiltrække turister. Og her er pris en afgørende faktor.

”Vi ved, at bæredygtighed er en styrkeposition i dansk turisme, og hvis man politisk ønsker at gøre det dyrere for rejsende at tilvælge os som destination, så mener vi kun det er fair, at pengene kanaliseres tilbage til branchen. Det vil kunne fremskynde omstillingen af grønt brændstof til flyindustrien eller bruges til mange af de andre gode bæredygtighedsinitiativer, som erhvervet arbejder med. På den måde får man kanaliseret provenuet et sted hen, hvor det direkte udløser grøn omstilling, fremfor at der blot er tale om en ekstra skat på turisme,” mener Jeppe Møller-Herskind. 

Log ind