Regeringens finanslov for 2024 rummer flere positive elementer for hotel- restaurant- og turisterhvervet. Blandt andet er der lagt op til at afsætte 100 millioner kroner over fire år til at løfte turismen. Derudover en ekstrabevilling til erhvervsuddannelserne på 300 millioner kroner årligt og endelig en tildeling af 200 millioner kroner til landdistrikterne.

HORESTA glæder sig over, at finansloven dermed på flere fronter vil kunne bidrage til at styrke hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

“Vi har længe efterlyst en indsats for at styrke erhvervsuddannelserne og ekstra midler til at gøre Danmark til en endnu mere attraktiv rejsedestination for både turister og erhvervsrejsende. Der er ingen tvivl om, at finansloven vil have en positiv effekt på branchen,” siger direktør for politik og bæredygtighed i HORESTA, Mette Falkenberg Rasmussen, der har flere bud på, hvordan pengene til turismen kan bruges.

”Det kan være til en pulje, som kan styrke os i konkurrencen om internationale events, messer og konferencer. Det kan være til øget markedsføring på nøglemarkeder, til etablering af nye flyruter eller til en styrkelse af dansk gastronomi. Der er rigeligt at tage fat på, og det er der også hårdt brug for, fordi vi med Europas højeste momssats står i en svær konkurrencesituation,” fortæller Mette Falkenberg Rasmussen.

Selv om finanslovsudspillet overordnet set er positivt for branchen, savner HORESTA et endnu større og mere målrettet fokus på den aktuelt største udfordring for branchen: mangel på arbejdskraft.

Her er det afgørende med bedre adgang til international arbejdskraft og endnu større ambitioner for erhvervsuddannelserne end dem, der foldes ud i finanslovsudspil.

“Manglen på kvalificeret arbejdskraft betyder lige nu, at vi må sige nej til gæster og omsætning. Det er dybt bekymrende i en tid, hvor mange virksomheder har hårdt brug for at komme på benene igen oven på corona- og inflationskrisen. Derfor har vi bl.a. brug for at kunne tiltrække mange flere dygtige, internationale medarbejdere hertil og samtidig styrke vores erhverv på lidt længere sigt ved at få flere i gang med en erhvervsuddannelse,” siger Mette Falkenberg Rasmussen. 

Verdenspremiere på ny AI-turistservice ved Vesterhavet

IDA er navnet på Danmarks første AI-genererede turistguide. Destination Vesterhavet lancerer nu den virtuelle turistmedarbejder, som 24/7 og på 92 sprog kan inspirere gæsterne og svare direkte på alle deres spørgsmål om oplevelser i turistområdet.

Arvinger sender endelig berømt hotel på markedet

Efter ejerens død sidste år oplyste arvingerne, at de ikke selv ønskede at drive Brøndums Hotel videre. Men de sidste detaljer skulle først på plads, før hotellet kunne sælges, og nu er salgsprospektet endelig landet.

Log ind