Dankortterminalerne i restauranterne havde travlt sidste år. For flere restauranter resulterede 2022 nemlig i en omsætningsvækst og flere gæster, sammenlignet med 2019. Det fremgår af HORESTAs store medlemsundersøgelse, der tager pulsen på restaurantbranchen. Generelt viser tallene for de mange medlemsrestauranter, at 2022 endte med at blive et fornuftigt år målt på omsætningen.

Knap halvdelen af restauranterne i undersøgelsen svarer nemlig, at de i 2022 havde en højere omsætning end i 2019, mens 28 pct. kom ud af året med en lavere omsætning. Dermed er der væsentligt flere med fremgang end tilbagegang.

Derudover svarer fire ud af ti restauranter, at de har haft flere gæster i 2022, hvor 32 pct. oplevede et fald i antal gæster.

“Meget tyder på, at flere end normalt gik på restaurant i 2022. Det et positivt. I forhold til omsætningsvæksten, så forventer vi, at både stigningen i antal gæster og inflationen spiller ind. Der har med andre ord været flere gæster, og de har brugt flere penge, da pengene ikke rækker lige så langt mere,” siger Jonas Kjær, der er cheføkonom i HORESTA.

De positive tendenser glæder HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, som ser en branche, der trods nogle hårde år for alvor er ved at finde fodfæste.

“Resultaterne fra medlemsundersøgelsen er generelt positive og det glæder os, at så mange restauranter kom godt ud af 2022. Branchen har været under voldsomt pres de seneste år, og derfor er ekstra imponerende, at så mange restauranter oplever en bedre omsætning end før covid-19. Det vidner om en stærk branche, der virkelig er ved at finde fodfæste igen,” siger Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA-medlemmer kan læse undersøgelsen her.

Alle restauranter, der har været med i medlemsundersøgelsen får den automatisk tilsendt.

Log ind