Hidtil har fristen for slutafregning af den seneste coronakompensation heddet den 30. september 2022, men nu bliver den dato flyttet en måned. Dermed skal myndighederne have samtlige oplysninger fra virksomhederne senest den 30. oktober 2022.09.22

HORESTA roser beslutningen om at skubbe datoen. Det skyldes blandt andet udfordringer med systemet.

”Slutafregningen er altafgørende for virksomhederne, for det er i sidste ende den, der afgør, hvor meget kompensation virksomhederne er berettiget til. Med de udfordringer som virksomhederne har oplevet med indberetningen, synes vi kun det er fair, at datoen skubbes. Vi opfordrer fortsat til, at datoen skubbes yderligere til 30. november,” siger Kristian Nørgaard, politisk direktør i HORESTA.

Slutafregningen gælder for kompensation for faste omkostninger i en eller flere perioder mellem 9. juli 2020 og 28. februar 2022, samt lønkompensation i en eller flere perioder mellem 30. august 2020 og 15. februar 2022, og kompensation for tabt omsætning i en eller flere perioder mellem 1. september 2020 og 28. februar 2022.

Regeringen dropper turismeskat men fastholder krydstogtafgift

Regeringens plan om en turistskat på overnatninger i København og Aarhus er ikke med i finanslovsudspillet. Til gengæld vil regeringen fra 2028 indføre en afgift på 200 kr. pr. krydstogtpassager, som ventes at indbringe staten 300 mio. kr. årligt.

Turismeskat kan indbringe staten 350 mio. kr. i to byer

En turismeskat på 20 kr. pr. overnatning i København og Aarhus kan give staten en årlig indtægt på omkring 350 mio. kr. Det viser nye beregninger fra skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt, der samtidig understreger, at der er betydelig usikkerhed om konsekvenserne.

Fem forhold kan afgøre turistskattens skæbne

Regeringen overvejer ifølge et internt notat en turistskat på 20 kr. pr. overnatning i København og Aarhus som led i finansieringen af et kommende skatteudspil. Turistmonitor peger i en analyse på uenighed om både selve afgiften og anvendelsen af indtægterne.

Log ind