Vi skal ikke stoppe med at være turister, men vi skal gøre det på en ansvarlig måde. Det var blandt budskaberne, da HORESTAs miljøchef, Mikal Holt Jensen, mandag eftermiddag var i ”Kulturen på P1”.

Og der spiller virksomhederne en stor rolle. Derfor har HORESTA for nyligt lanceret Green Attraction, som er en certificering målrettet forlystelsesparker, museer, attraktioner og andre oplevelsesvirksomheder.

”Med konkrete kriterier giver Green Attraction en rettesnor for at arbejde med miljø og bæredygtighed. Det er ikke ensbetydende med, at rutsjebanen ikke skal køre stærkt. Certificeringen skal i stedet hjælpe den gode oplevelse til også at blive mere ansvarlig,” siger Mikal Holt Jensen, sekretariatschef i Green Attraction & miljøchef i HORESTA.

Han tilføjer, at turisterne i højere grad efterspørger bæredygtigheden, og med den nye certificering får oplevelsesvirksomhederne et stærkt værktøj til at markedsføre sig.

Mikal Holt Jensen understreger desuden, at certificeringen ikke er ensbetydende med, at virksomhederne læner sig tilbage på den bæredygtige dagsorden. Der er løbende inspektioner, og kriterierne udvikler sig over tid.

Hør hele indslaget fra DR P1 her (efter 14:00).

Dragsholm Slot opnår international miljømærkning

Med den anerkendte Green Key-certificering tager slottet endnu et skridt i arbejdet på at beskytte både det store klima og den omkringliggende natur, som er helt central i gæsteoplevelsen på det mere end 800 år gamle slot.

Endnu et grønt stempel af hotel i København

NH Collection Copenhagen har opnået den internationale miljøcertificering Green Key, der tildeles virksomheder i turismebranchen, som gør en ekstra indsats for at passe på miljøet.

Log ind