Selvom der igen er høj aktivitet i det københavnske hotelerhverv, så mangler der fortsat mange af de asiatiske og nordamerikanske gæster sammenlignet med før coronapandemien.
En ny opgørelse fra HORESTA viser, at det indtil videre har kostet 1 mia. kr. i turismeomsætning i år.
”Det er hele værdikæden, der bliver ramt, når de velspenderende turister bliver væk. Det er ikke bare lufthavnen og overnatningsstederne. Det er også restauranter, museer, forlystelsesparker, taxaerne og transporterhvervene, som turisterne bruger, når de er i København,” fortalte Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, i aftes til TV2/Lorry.
Han tilføjer, at vi kigger ind i marked, som er presset af energi- og fødevarepriser, som gør det dyrt at drive virksomhed.
Et af de steder hvor gæsterne fra fjernmarkederne savnes er Bella Sky, fortæller Kaspar Mørk Arianto, kommunikationsdirektør i Bellagroup.
”Før corona havde vi busser fulde af kinesiske turister, fordi de kender hotellet. Dem har vi faktisk slet ingen af. Gæsterne fra fjernmarkederne er særligt lukrative, fordi det ofte har sparet op i lang tid, og det betyder også, at de bruger nogle penge, når de er her."
Tal fra HORESTA viser, at antallet af overnatninger fra Nordamerika og Asien er faldet med 43 pct. sammenlignet med 2019.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Norsk hotelmilliardær omdøber kendt hotelkæde
14-01-2025
-
Flere stillinger forsvinder fra positivlisten
14-01-2025
-
Verdensturismen boomer igen med stærk vækst i nye regioner
14-01-2025
-
HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt
14-01-2025
-
300.000 ansøgninger til Joe & The Juice: AI erstatter traditionelle jobansøgninger
14-01-2025
-
AI skaber nye muligheder for turismebranchen
14-01-2025
-
Andelsdiskotek kan blive samlingspunkt for Vordingborgs unge
14-01-2025