Selvom der igen er høj aktivitet i det københavnske hotelerhverv, så mangler der fortsat mange af de asiatiske og nordamerikanske gæster sammenlignet med før coronapandemien.
En ny opgørelse fra HORESTA viser, at det indtil videre har kostet 1 mia. kr. i turismeomsætning i år.
”Det er hele værdikæden, der bliver ramt, når de velspenderende turister bliver væk. Det er ikke bare lufthavnen og overnatningsstederne. Det er også restauranter, museer, forlystelsesparker, taxaerne og transporterhvervene, som turisterne bruger, når de er i København,” fortalte Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, i aftes til TV2/Lorry.
Han tilføjer, at vi kigger ind i marked, som er presset af energi- og fødevarepriser, som gør det dyrt at drive virksomhed.
Et af de steder hvor gæsterne fra fjernmarkederne savnes er Bella Sky, fortæller Kaspar Mørk Arianto, kommunikationsdirektør i Bellagroup.
”Før corona havde vi busser fulde af kinesiske turister, fordi de kender hotellet. Dem har vi faktisk slet ingen af. Gæsterne fra fjernmarkederne er særligt lukrative, fordi det ofte har sparet op i lang tid, og det betyder også, at de bruger nogle penge, når de er her."
Tal fra HORESTA viser, at antallet af overnatninger fra Nordamerika og Asien er faldet med 43 pct. sammenlignet med 2019.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024