Det er frivilligt for gæsterne, hvordan de ønsker at betale på landets hoteller, restauranter og cafeer. Derfor bør det også være frivilligt for virksomhederne at vælge, hvordan de tager imod betaling.
Det mener HORESTA efter en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden, som resulterede i en bøde på 40.000 kroner til en cafékæde, der i en periode på fire måneder undlod at tage imod kontanter.
”Man skal selvfølgelig følge landets love. Men vi forstår til fulde frustrationen over, at det i 2022 stadigvæk er et lovkrav, at virksomheder skal tage imod kontanter. Kravet er håbløst forældet i en tid, hvor selv betaling til det offentlige er digitaliseret”, siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.
Han understreger, at HORESTA ikke taler for at afskaffe kontanter i samfundet, men at det bør være muligt for enkelte virksomheder at vælge dem til og fra.
”Mange af vores medlemmer bruger urimeligt meget tid og mange penge på alt fra at købe byttepenge til at håndtere, opgøre og aflevere kontanterne. Det giver en ineffektiv drift og er spild af medarbejderressourcer. Derfor bør branchen have mulighed for at sige nej til at tage imod dem”, siger Jeppe Møller-Herskind.
I Sverige er det for længst blevet frivilligt for hoteller og restauranter, om de vil tage imod kontanter.
”Nogle vil sige, at kontanter ikke kan være den store byrde for branchen, for det er jo ganske få, der bruger dem. Men det er en helt forkert slutning. Det er enormt besværligt og dyrt. For mange ville det være en besparelse at kunne sige nej til kontanterne, selv om det kunne få enkelte gæster til at gå et andet sted hen”, siger Jeppe Møller-Herskind.
Han understreger, at det også handler om at sikre et trygt arbejdsmiljø for medarbejderne.
”Risikoen for røverier mod virksomheder i branchen ville blive væsentlig mindre ved en frivillig model. Det vil også gøre det væsentligt mere besværligt for personer med sorte penge at komme af med dem og endelig, så omfavner det digitaliseringen i samfundet, hvor nye og spændende koncepter bremses grundet de forældede regler”, siger Jeppe Møller-Herskind.
Pincho Nation Danmark er én af de restaurantkæder, som drømmer om at kunne sige nej til sedler og mønter.
”Vores koncept er baseret på digital betaling med de fordele, det giver gæsten med hensyn til optjening af bonuspoint. Men vi er tvunget til at skulle tage imod kontanter. Udover at det er super besværligt håndteringsmæssigt at skulle aflevere pengene, er det også administrativt tungt. Desuden har gæster med kontanter ofte en ubehagelig adfærd overfor personalet, som jeg syntes er urimelig og grænseoverskridende. Hvorfor må jeg ikke beskytte mit personale ved at sikre et arbejdsmiljø, hvor ubehagelighederne ved kontanter ikke opstår?”, siger Flemming Christophersen, der adm. direktør og medejer i Pincho Nation Danmark.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA: Justering af emballageordning er et vigtigt skridt i den rigtige retning
11-09-2025
-
EuroSkills 2025: Finaledagen venter branchens talenter
11-09-2025
-
HORESTAs nye overenskomster kan nu fås online og i trykt version
11-09-2025
-
Overnatningstal: Hotellerne oplevede pæn fremgang i juli
11-09-2025
PRESSEKLIP
-
Stjernekok forlader Søllerød Kro efter 12 år
11-09-2025
-
Aabenraa undersøger muligheder for at udvide hotelkapacitet
11-09-2025
-
Fynsk luksushotel overhaler d’Angleterre på topliste
11-09-2025
-
Royal Run vækker glæde blandt hoteller
11-09-2025
-
HORESTA: Pæn fremgang i hotelovernatninger i juli
11-09-2025
-
Udland: Fald i udenlandske turisters forbrug i USA
11-09-2025