Den økonomiske udvikling med hastigt voksende priser er ikke gået forbrugernes næse forbi. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at den såkaldte forbrugertillid aldrig har været lavere i de snart 50 år, som statistikken har været opgjort.
Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, understreger, at tallene belyser forbrugernes syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation. Vi har endnu til gode at se de ændrede vaner i danskernes forbrug på turisme.
”Selv under pandemien, i finanskrisen og i tider med lav beskæftigelse har bekymringen hos forbrugerne aldrig været lavere. Det er helt naturligt, når man ser på de store udgiftsstigninger, krig og den finansielle uro som rammer dem lige nu,” fortæller Jonas Kjær, og fortsætter:
”Vi har indtil videre ikke set et fald i danskernes forbrug på hoteller, restauranter og andre oplevelsesvirksomheder – tværtimod. Det er dog ikke utænkeligt, at fornøjelser er et område, hvor nogle vil være nødsagede til at spare. Lige nu er efterspørgslen er høj, og gode oplevelser bliver valgt til, når privatforbruget skal prioriteres.”
Skal den negativ udvikling i forbrugertilliden bremses, så er der brug for noget stabilitet, mener Jonas Kjær. Lige nu ved danskerne – med rette – ikke, hvornår den generelle økonomiske usikkerhed aftager, lyder det fra HORESTAs cheføkonom.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
25 millioner kroner til markedsføring: Jysk destination jagter de internationale turister
19-04-2024
-
Lille dansk kro hyldet i New York Times
19-04-2024
-
Nu opføres jysk feriecenter til 120 millioner kroner
19-04-2024
-
Velkendt navn gør comeback som hoteldirektør på Lolland
19-04-2024
-
Der er noget, danskerne ikke har lært om at gå på restaurant – og det handler om opførsel, lyder opsang
19-04-2024