Den økonomiske udvikling med hastigt voksende priser er ikke gået forbrugernes næse forbi. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at den såkaldte forbrugertillid aldrig har været lavere i de snart 50 år, som statistikken har været opgjort.
Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, understreger, at tallene belyser forbrugernes syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation. Vi har endnu til gode at se de ændrede vaner i danskernes forbrug på turisme.
”Selv under pandemien, i finanskrisen og i tider med lav beskæftigelse har bekymringen hos forbrugerne aldrig været lavere. Det er helt naturligt, når man ser på de store udgiftsstigninger, krig og den finansielle uro som rammer dem lige nu,” fortæller Jonas Kjær, og fortsætter:
”Vi har indtil videre ikke set et fald i danskernes forbrug på hoteller, restauranter og andre oplevelsesvirksomheder – tværtimod. Det er dog ikke utænkeligt, at fornøjelser er et område, hvor nogle vil være nødsagede til at spare. Lige nu er efterspørgslen er høj, og gode oplevelser bliver valgt til, når privatforbruget skal prioriteres.”
Skal den negativ udvikling i forbrugertilliden bremses, så er der brug for noget stabilitet, mener Jonas Kjær. Lige nu ved danskerne – med rette – ikke, hvornår den generelle økonomiske usikkerhed aftager, lyder det fra HORESTAs cheføkonom.

SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Pulje fra regeringen: 43 mio. kr. skal sætte skub i lokal turismeudvikling
16-09-2025
-
HORESTA ansætter Jeppe Møller-Herskind som ny direktør
16-09-2025
-
Rasmus Ankersen klar som oplægsholder på HORESTA Årsdag
16-09-2025
-
Amsterdam fordobler hotelmoms i kamp mod overturisme
16-09-2025
-
Fælles hovedkontor i Horsens skal styrke dansk hotelalliance
16-09-2025
-
Sølvmedaljer til dansk kok og tjener ved EuroSkills 2025
16-09-2025
-
Grand Hyatt løfter møde- og eventoplevelser med fokus på velvære og bæredygtighed
16-09-2025