Den økonomiske udvikling med hastigt voksende priser er ikke gået forbrugernes næse forbi. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at den såkaldte forbrugertillid aldrig har været lavere i de snart 50 år, som statistikken har været opgjort.

 

Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, understreger, at tallene belyser forbrugernes syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation. Vi har endnu til gode at se de ændrede vaner i danskernes forbrug på turisme.

”Selv under pandemien, i finanskrisen og i tider med lav beskæftigelse har bekymringen hos forbrugerne aldrig været lavere. Det er helt naturligt, når man ser på de store udgiftsstigninger, krig og den finansielle uro som rammer dem lige nu,” fortæller Jonas Kjær, og fortsætter:

”Vi har indtil videre ikke set et fald i danskernes forbrug på hoteller, restauranter og andre oplevelsesvirksomheder – tværtimod. Det er dog ikke utænkeligt, at fornøjelser er et område, hvor nogle vil være nødsagede til at spare. Lige nu er efterspørgslen er høj, og gode oplevelser bliver valgt til, når privatforbruget skal prioriteres.”

Skal den negativ udvikling i forbrugertilliden bremses, så er der brug for noget stabilitet, mener Jonas Kjær. Lige nu ved danskerne – med rette – ikke, hvornår den generelle økonomiske usikkerhed aftager, lyder det fra HORESTAs cheføkonom.

Jonas
Cheføkonom
Jonas Kjær

HORESTA: Pæn fremgang i hotelovernatninger i juli

Danske hoteller noterede 2,5 mio. overnatninger i juli, hvilket er 5 pct. flere end samme måned sidste år. Nye tal fra Danmarks Statistik viser fremgang fra både danske og udenlandske gæster – især amerikanerne markerer sig.

HORESTA: Moderat fremgang præger første halvår

Hotel- og restaurantbranchen har oplevet stabil vækst i starten af 2025. Ifølge HORESTA er aktiviteten god, men stigende omkostninger betyder, at væksten ikke nødvendigvis smitter direkte af på bundlinjen.

Log ind