Madkastellets nyåbnede restaurant Mark i København dannede i denne uge rammerne om det seneste møde i HORESTAs restaurantnetværk. Her var der rig lejlighed til at dele viden, erfaringer og gode løsninger med bæredygtighed som omdrejningspunkt.

CEO for McDonald’s i Danmark og næstformand i HORESTA, Mads Friis, bød velkommen. Han gav også indblik i de erfaringer, som kæden har gjort i forhold til den grønne indsats. Generelt var der enighed om, at branchen og dens håndværker har fantastiske forudsætninger for at inspirere de danske forbrugeres vaner, som kan smitte af på madlavningen i hjemmene.

Driftchef hos Madkastellet, Olli Simony, fik mulighed for at give indblik i virksomhedens arbejde, og filosofien bag det nyeste skud på Madkastellets stamme – Restaurant Mark.

Skal branchen nedbringe mængden af emballage og service, der ender i skraldespanden, er virksomhederne nødt til at tænke nyt. Letz Sushis direktør, Anders Barsøe, fortalte derfor om restaurantkædens nye miljøvenlige takeaway-emballage, hvor de i samarbejde med New Loop har startet et pantsystem.

HORESTAs miljøchef, Mikal Holt Jensen, rundede programmet af med at fortælle om organisationens sektorsamarbejde med Miljøstyrelsen, der samler, spreder og udvikler de gode løsninger for takeaway service og emballage blandt erhvervets virksomheder. Målet er at finde løsninger, der både er mere miljøvenlige, som lever op til reglerne om fødevaresikkerhed og kvalitetsmæssigt lever op til virksomhedernes standarder.

Samtidig var flere af deltagerne interesserede i Green Restaurant, der er en ny målrettet miljømærkningsordning for spisesteder.

Log ind