Op til pandemien boomede hotelbranchen i København, og det medførte stor investeringslyst i nye overnatningsprojekter. Mange af disse projekter slog dørene op under pandemien, hvilket betød, at det københavnske hotelmarked voksede med 5.000 værelser i coronaens første to år.

HORESTAs politiske direktør, Kristian Nørgaard, kalder sammenfaldet med pandemien for svær timing, men det skyldes, at projekterne ofte er år undervejs.

”Det har været en barsk omgang at skulle slå dørene op til et nyt hotel i København de senere år, men det har været nødvendigt, da projekterne pludselig stod færdige midt i erhvervets største krise nogensinde. Samtidig er det klart, at der ikke er opstået mange nye hotelprojekter de senere år, og det ses tydeligt på listen af hotelåbninger for de kommende år, som er meget kort. For den københavnske branche handler det nu først og fremmest om at få løftet belægningen igen, og derefter er jeg ikke i tvivl om, at investeringslysten igen vil være stor. For vores oplevelseserhverv har så stor bevågenhed og så meget at byde på,” siger HORESTAs politiske direktør, og fortsætter:

”Heldigvis oplever mange overnatningsvirksomheder en stigende efterspørgsel og den bedste sommer i flere år. De nye værelser vil på sigt gøre det muligt at løfte turismen i hovedstaden til et nyt niveau,” fortæller Kristian Nørgaard.

Han tilføjer, at udbuddet til gæsterne er historisk stort. De 5.000 nye hotelværelser spænder desuden over alle typer koncepter.

”Det københavnske hotelmarked er blevet meget mere alsidigt. Der er noget for enhver smag, og vi har set åbninger af alle typer koncepter – fra de prisvenlige til de mest eksklusive. Det har en betydning, når det handler om at appellere til et bredt publikum. Og selvom vi her på bagkanten af de første to coronavintre har set stor tilslutning fra nabomarkederne og en begyndende optimisme fra det amerikanske marked, så håber vi også, at rejsende fra alle fjernmarkederne igen vil blive draget mod det danske turisme- og oplevelseserhverv,” lyder det fra Kristian Nørgaard.

Log ind