Beskæftigelsesministeriet og Folketingets partier har indgået en aftale om nye regler for hjemmearbejde.
Aftalen er til fordel for arbejdsgiverne, da den betyder, at medarbejdere fremover kan arbejde hjemmefra to dage om ugen, uden at virksomheden bliver forpligtet i forhold til særlige krav angående, hvordan medarbejderne vælger at indrette sin arbejdsplads i hjemmet med skærme, hæve sænkebord og lignende. Aftalen gælder både skærmarbejde hjemme, på faste arbejdssteder og på skiftende arbejdssteder.
Fremover vil reglen om, at arbejdstiden skal svare til én dag eller mere blive fastsat til mere end to dage om ugen set som et gennemsnit over ca. en måned.
Ændring af reglerne sker på baggrund af Covid-19, hvor mange sad hjemmefra og arbejdede. Den nye aftale betyder en modernisering af reglerne for hjemmearbejde, og det vil fremadrettet gøre det nemmere for ledere og virksomheder, at opfylde ønsket fra nogle af de medarbejdere, som gerne vil have mulighed for at arbejde mere hjemmefra fremover, og hvor det kan forenes med deres arbejdsopgaver. Med de nye regler giver det medarbejderne mulighed for større fleksibilitet i arbejdslivet.
Aftalen forventes at træde i kraft i slutningen af april 2022.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny minister vil videre med modernisering af planloven
25-06-2026
-
Grønt lys til nyt strandhotel på Sydsjælland
25-06-2026
-
Millionstøtte skal løfte natur og turisme ved Storebælt
25-06-2026
-
HORESTA sænker kontingentet for medlemmer
25-06-2026
-
Historisk hospital kan blive nyt hotelområde
25-06-2026
-
Lufthavn venter rekordsommer med 10 mio. passagerer
25-06-2026
-
Hotelgigant vil vokse yderligere i Norden
25-06-2026
-
HORESTA: Lejecykler skal ikke blive en forhindring i gadebilledet
25-06-2026