Penge til at betale de voksende regninger skal findes et sted, og selvom virksomhederne i branchen har investeret i omkostningsbesparende energiløsninger, ændret menuerne samt reduceret åbningstiden, så er det stadig 78 pct., der har set sig nødsagede til at hæve priserne.

Det viser en ny medlemsanalyse fra HORESTA.

Jonas Kjær, cheføkonom, mener, at mange har set det som en eneste udvej.

”Når man skal skabe økonomi i sin virksomhed, så er der jo to veje: Minimere udgifterne og øge indtægterne. I denne krise er der slet ikke tvivl om, at virksomhederne afsøger begge muligheder. Og selvom at løfte omsætningen kan ske ved at igangsætte nye indtægtskilder, så viser undersøgelsen altså meget tydeligt, at mange har valgt at hæve priserne,” siger han, og fortsætter:

”Særligt restauranterne er ikke historisk karakteriseret ved en høj overskudsgrad, og der er simpelthen ikke luft i økonomien til at sluge de voldsomme udgiftsstigninger, som branchen har været vidner til. Og selv med hævede priser vil mange kunne opleve, at det er svært at holde en økonomisk bæredygtig drift, og man risikerer selvfølgelig også at miste kunder på tiltaget. Særligt i en tid, hvor også gæsterne har færre penge mellem hænderne,” fortæller Jonas Kjær.

27 pct. har reduceret åbningstiden, og 22 pct. har lukket ned for dele af forretningen, viser analysen.

”Pandemien har trænet erhvervet i at jagte den omsætning, der giver mening. Altså den omsætning der er overskud i, og det er de justerede åbningstider et tegn på. Når alt kommer til alt, så har virksomhederne har allermest brug for, er, at der kommer styr på inflationen og de store udsving i udgifterne, så de har noget at planlægge efter. Og så er det selvfølgelig fuldstændig altafgørende, at folk bliver ved med at bakke op om deres yndlingsrestauranter og -hoteller, og at de fortsætter med at prioritere de gode oplevelser,” siger Jonas Kjær.

Medlemmer af HORESTA kan læse hele analysen her.

Jonas.jpg
Cheføkonom
Jonas Kjær

Log ind