Restaurantbranchen har længe nydt godt af mange gæster, og ligeså har værelserne på landets overnatningssteder været fyldt godt op. Men en ny analyse blandt HORESTAs medlemmer viser, at virksomhederne nu oplever mere tilbageholdende forbrugere.

”Vi kan se, at de voldsomt stigende energipriser og den høje inflation påvirker kunderne. De er mere tilbageholdende og bruger færre penge. Det er meget markant, og det er gået stærkt. Restauranterne fortæller, at kunderne vælger de knap så dyre vine og ser mere på priserne” siger Kristian Nørgaard, politisk direktør i HORESTA, til Jyllands-Posten.

7 ud af 10 restauranter i København beretter om gæster, der er blevet mere tilbageholdende den seneste tid. Uden for hovedstaden svarer hele 85 pct. det tilsvarende.

Kristian Nørgaard understreger dog, at 2022 har været et godt år for de fleste restauranter indtil nu, og han har fortsat stor tro på fremtiden, selvom første kvartal af 2023 må forventes at blive svært.

”Tre af fire restauranter tjener penge, og det er ikke så skidt endda, når man ser på de historiske tal. Pandemien har skærpet fokuseringen på indtjeningen, og det er godt. Men generelt er danskerne efter pandemien blevet endnu gladere for at spise ude og overnatte på hotel. Vi kan også se, at mange restauranter ser positivt på fremtiden og fortsat ønsker at ansætte mere personale” siger Kristian Nørgaard.

Læs hele historien fra Jyllands-Posten her.

Medlemmer kan se hele analysen her.

Log ind