Dansk turisme har fået et grønt mærke for attraktioner, som kan hjælpe dem og gæsterne med den grønne omstilling. Ved dagens lanceringen blev Tivoli og Experimentarium i København, Moesgaard Museum og Køn Gender Museum ved Aarhus og Kunsten i Aalborg som de første fem attraktioner tildelt Green Attraction.

Alle fem attraktioner lever op til Green Attractions skrappe og målrettede miljøkrav for museer, forlystelsesparker, akvarier og zoologiske anlæg Kravene har været under udvikling i over to år og bygger på det internationale miljømærke Green Key, som findes i over 60 lande.

Formand i VisitDenmark og direktør i Fårup Sommerland Niels Jørgen Jensen udtaler:

”Attraktioner er en vigtig del af dansk turisme og skal også bakke op om den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme ved at fremme en bæredygtige udvikling. Der er mange – også økonomiske – fordele for attraktioner ved at arbejde med bæredygtighed. Det handler både om at tiltrække og fastholde gæster og gode medarbejdere og om at nedbringe forbrug, så det medfører miljømæssige og økonomiske fordele.”

Green Attraction er etableret med henblik på at støtte attraktioner og virksomheder, der yder en ekstra indsats for denne grønne dagsorden og dermed støtter op om det øgede fokus på bæredygtig turisme. Samtidig kan gæsterne pejle efter mærket, når de skal vælge oplevelser og dermed bidrage til den grønne indsats.

Nationalt samarbejde om et internationalt miljømærke

Miljømærket er en søster-ordning til turismens internationale miljømærke Green Key, som HORESTA har været med til at udvikle i samarbejde med Friluftsrådet, og som nu findes i mere end 60 lande og hos flere end 3.600 turistvirksomheder.

Anker Madsen, chefkonsulent i Friluftsrådet, glæder sig over den nye Green Attraction-ordning.

”Turisme- og oplevelser skal ske med respekt for miljøet, og det er Green Attraction med til at sikre. Mange er hurtige til at bruge ordet ’bæredygtighed’ i deres markedsføring, men certificeringer er en garanti for, at det også har hold i virkeligheden,” siger Anker Madsen.

Green Attraction er udviklet med Green Key som model men er målrettet attraktioner via et samarbejde mellem Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelser i Danmark (FFD), Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC), HORESTA og med støtte fra Erhvervsfremme-midler.

For at blive miljømærket skal attraktionen vurderes ud fra obligatoriske og point-kriterier inden for 13 hovedområder plus ekstra kriterier målrettet den enkelte attraktionstype inden for forlystelsesparker, museer, akvarier, zoologisk anlæg eller vandland.

Miljømærker er en vigtig konkurrenceparameter

En bæredygtig profil er et vigtigt konkurrenceparameter for turistattraktioner nationalt og internationalt, men også i den nationale branding, lyder det fra HORESTA, der i sin tid var med til at stifte Green Key, og nu har udviklet Green Attraction med støtte fra Erhvervsfremmebestyrelsen.

Derfor fylder certificering af virksomhedernes grønne arbejde mere og mere. Kristian Nørgaard, politisk direktør i HORESTA udtaler:

”Danmark kan og skal være en af de førende grønne turismedestinationer. Det kræver handling, og at vi som branche går nye veje. Green Attraction giver de danske attraktioner et stærkt og målrettet værktøj til bæredygtighedsarbejdet, som uden tvivl kan være med til at flytte branchen og samtidig fremhæve dem, der gør noget ekstra.” siger han, og fortsætter:

”En stor lykønskning skal lyde til de fem attraktioner, der som de første kan lade deres imponerende bæredygtighedsarbejde certificere. Interessen for ordningen er allerede stor, og mange står i kø for at blive de næste. Det siger noget om branchens fokus på den grønne dagsorden.” siger Kristian Nørgaard.

HORESTAs miljøchef & sekretariatschef i Green Attraction, Mikal Holt Jensen, samt Experimentariums direktør, Kim Gladstone Herlev, var mandag aften i TV2 Lorry og fortælle om certificeringen og arbejdet, der ligger bag.

Se indslaget her.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind