Oven på to år med corona vil danskerne ud og spise, og det ændrer de galopperende prisstigninger på alt fra energi til fødevarer tilsyneladende ikke på.
Nye tal fra Danske Bank viser, at danskerne i de første to uger af august brugte 29 procent mere på restaurantbesøg, end de gjorde i samme periode i 2019.
”Det er utrolig glædeligt, at danskernes lyst til at gå på restaurant fortsat ligger markant over niveauet fra før coronakrisen. Det er et mønster, vi har set stort set lige siden genåbningen først på året”, siger Jannick Nytoft, der er adm. direktør i HORESTA.
Danskernes øgede forbrug på restauranter ligger et godt stykke over den generelle vækst i forbruget. På tværs af alle erhverv er der tale om en stigning på 9 procent. Forbruget i detailhandlen er steget med 8,4 procent.
”Det er klart, at omsætningstallene er påvirket af inflationen. Men inflationen kan kun forklare en del af den vækst, restauranterne oplever”, siger Jannick Nytoft, der ser et tydeligt mønster i forbrugsudviklingen.
Restauranterhvervet har efter hver genåbning under corona oplevet et boom i efterspørgslen. I år gik det en smule langsommere i starten, men fra marts steg efterspørgslen markant, og siden har branchen stort set kunnet holde niveauet.
”Vi ser det som et klart tegn på, at nedlukningerne har åbnet danskernes øjne for, hvor meget det betyder for dem at komme ud og spise og hygge sig med venner og familie. Det er særdeles positivt, for mere omsætning i erhvervet medfører et endnu større og mere spændende udbud”, siger Jannick Nytoft.
Han understreger, at den øgede omsætning ikke er lig med store overskud i branchen. De markant øgede omkostninger udhuler i øjeblikket væksten, ligesom mange restauranter fortsat kæmper med efterveer fra coronakrisen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA Play: HimmerLand - Klar til fremtiden
03-07-2025
-
Hvornår er en medarbejder handicappet?
03-07-2025
-
Nyhedsbrevet går på sommerferie – lidt i hvert fald
03-07-2025
PRESSEKLIP
-
Noma planlægger pop up-eventyr i Los Angeles i 2026
03-07-2025
-
Tidligere Årets Kok bliver ny gastronomisk chef på Hotel Alsik
03-07-2025
-
VisitDenmark satser bredere: Udvider markedsføring til 14 lande
03-07-2025
-
Ny rekrutteringsaftale vækker optimisme på overenskomstdækkede hoteller
03-07-2025
-
Danske hoteller inviteres med i søgsmål mod Booking.com
03-07-2025
-
Subway ruller nye restauranter ud i danske storcentre
03-07-2025
-
Ny adm. direktør skal styrke Meyers’ bundlinje
03-07-2025
-
Campingkæde udvider med femstjernet plads i Bayern
03-07-2025
-
Dragsholm Slot lander endnu et år med millionunderskud
03-07-2025