Selv om klokken kun var lidt over halv seks, var der godt fyldt op under parasollerne hos Brdr. Price i Rosenborggade i København, da TV2/News i fredags sendte direkte derfra.

TV-holdet var rykket ud for at fortælle historien om, at danskerne er markant flittigere restaurantgæster i år, end de var før coronakrisen, og det kunne Brdr. Prices direktør, Mads Bøttger, kun bekræfte.

”Vi oplever en utrolig stor tilstrømning af gæster. Man kan virkelig mærke, at gæsterne har savnet os. De har savnet at komme ud og forlyste sig. Så det er jo skønt. Det er ligesom at få livet tilbage. Vi har ansat alle de medarbejdere, som vi ellers har haft hjemsendt under coronakrisen. Så alt kører på de høje nagler i øjeblikket,” sagde Mads Bøttger.

Han fortalte, at i forhold til 2019 ligger Brdr. Price i indeks 125-130.

”Vi ser også, at gæsterne har et stort ønske om forbrug. Det er de gode varer, de dyre vine, som bliver solgt. Man har virkelig haft lyst til at komme ud igen”, sagde Mads Bøttger.

HORESTAs politiske direktør, Kristian Nørgaard, kunne genkende billedet.

”Der er rigtig travlt i branchen. Det gælder hoteller, restauranter og hele oplevelseserhvervet i øvrigt, og det er jo fantastisk at mærke, at danskerne igen kommer ud. Det gjorde de i foråret efter genåbningen, men det varer ved, og nu kan vi se, at i de første 14 dage af august har der altså været 29 procent mere omsætning på vores restauranter, og det er vi rigtig glade for”, sagde han.

De stigende råvare- og energipriser lægger dog en dæmper på branchens glæde over genåbningen.

”Det er klart, at de stigende energipriser er en stor udfordring for os. Bare sådan noget som vores elregning er næsten tredoblet, og det presser selvfølgelig vores indtjening. Tidligere har vi kunnet sætte priserne op, men det er klart, at når folks realløn er under pres, så er der også en grænse for, hvor meget vi kan sende videre”, sagde Mads Bøttger, som krydsede fingre for, at gæsternes lyst til at gå ud varer ved, selv om der måtte komme en recession senere på året.

Log ind