Pandemien har de seneste to år også ramt den del af turismeerhvervet, som er eksperter i at give deres gæster et sug i maven – på den gode måde.

Landets forlystelsesparker er dog klar til at tage afsked med coronatidens økonomiske rutsjebaneture ved at investere sig ud af krisen.

Mange af parkerne slår i disse dage dørene op til sæsonen. Inden da har de investereret over en halv milliard kroner i nye rutsjebaner, oplevelsesscener, dinosaurparker og meget mere til 2022-sæsonen. Beløbet er ca. dobbelt så højt som den gennemsnitlige investeringssum fra årene op til coronakrisen.

Investeringen i 2022-sæsonen er opgjort af Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), der har 12 medlemmer – Bakken, BonBon-Land, Djurs Sommerland, Fårup Sommerland, Jesperhus Feriepark, Knuthenborg Safaripark, LEGO House, LEGOLAND, Sommerland Sjælland, TIVOLI, Tivoli Friheden og UNIVERSE.

”Selv for de allermest flittige forlystelsesparkgæster, vil der være masser af nyt at opleve i den kommende sæson. Krisen har været hård for parkerne, og de udenlandske gæster savnes stadig. Men der er en enorm tro på, at de besøgende higer efter gode familieoplevelser i de fantastiske rammer, som de danske parker og attraktioner kan præstere,” fortæller Kristian Nørgaard, sekretariatsleder i FFD, og fortsætter:

”Forlystelsesparkerne er en styrkeposition i det danske turismeerhverv. De tiltrækker gæster fra nær og fjern, udmærker sig med stor tilfredshed, samt skaber en omsætning og beskæftigelse i nogle dele af landet, hvor turisterne måske ellers ikke havde fundet vej til i samme grad. Samtidig er investeringerne vigtige for at kunne fastholde Danmark som en attraktiv turistdestination. Det kræver dog ikke kun nye investeringer, men også gode konkurrencevilkår” siger Kristian Nørgaard.

Medlemmerne af FFD beskæftiger sammenlagt 7.000 medarbejdere og har hvert år flere end 12 mio. gæster.

Log ind