Erhvervsministeriet har i dag offentliggjort en analyse af dansk turismes udvikling og konkurrenceevne. Det sker efter to år, hvor turisterhvervet har været hårdt ramt af nedlukninger og restriktioner.

I analysen er det særligt turisterhvervets konkurrencevilkår, som springer i øjnene. Erhvervsministeriet har undersøgt og sammenlignet vilkårene i Nordeuropa, og det er dyster læsning for Danmark. Vi har den højeste momssats, vores arbejdskraft er næstdyrest, og vi har nu overhalet Norge, så vi nu har Nordeuropas højeste prisniveau.

Det får HORESTA til at ringe med alarmklokkerne.

”I turisterhvervet står vi nu overfor at skulle genskabe eksportomsætningen fra før corona-krisen, og derfor er det særligt vigtigt med fokus på dansk turismes konkurrenceevne. Hele den internationale turisme er langsomt ved at genrejse sig, og vi står foran en hård kamp om at vinde vores udenlandske turister tilbage. Men i en tid hvor både virksomheder og private er hårdt pressede økonomisk, vil konkurrencekraften få langt større betydning end før”, siger HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft.

60 mia. kroner i omsætning

Der er mange penge på spil, når Danmark skal ud at genvinde markedsandele. I 2019 omsatte udenlandske turister for 60 mia. kroner her i landet, og turismen udgjorde 4 procent af Danmarks eksport.

”Det er positivt, at regeringen sætter fokus på turisterhvervets konkurrencevilkår. Det er helt nødvendigt at have for øje i en tid, hvor vi skal genvinde det tabte og samtidig skabe ny vækst. Men analysen kalder samtidig på politisk handling. Regeringen er nødt til aktivt at forholde sig til, at de udenlandske turister ikke pr. automatik vender tilbage”, siger Jannick Nytoft.

Han opfordrer derfor til, at der sættes gang i arbejdet med at styrke turisterhvervets konkurrencevilkår.

”Vi står i en situation, hvor den internationale rejseaktivitet er nulstillet, og hvor vi må forvente, at tidligere tiders rejsemønstre bliver brudt. Her er det afgørende, at vi kan tilbyde et attraktivt produkt til en konkurrencedygtig pris. Det vil selvfølgelig koste noget at styrke vores konkurrencekraft, men det kan blive meget dyrere at lade være”, siger Jannick Nytoft.

Dansk turisme havde i 2019 en omsætning på 139 mia. kroner og skabte job til 170.000 danskere

Log ind