HOTREC er fællesorganisationen for Europas hotel- og restaurantorganisationer. HORESTA er den danske repræsentant i organisationen, som i disse dage holder generalforsamling i Prag.

På programmet var blandt andet et indslag med den ukrainske turismeorganisation UHRA, der var med via videolink fra Kiev. De ukrainske repræsentanter blev i løbet af indslaget afbrudt af luftalarmer i baggrunden.

HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft fortæller fra Prag.

”Det gjorde særligt stort indtryk at høre repræsentanter fra vores ukrainske søsterorganisation fortælle om organisationens arbejde under Ruslands urimelige krig i landet. Luftalarmerne var en reminder om den forfærdelige situation, som ukrainerne lige nu gennemlever,” siger han, og fortsætter:

”Det er dog fantastisk at blive mindet om turismeindustriens muskler. Turismeorganisationen UHRA har bidraget til at skabe flugtruter for ansatte i turismeindustrien og deres familier herunder at hjælpe med både logistik og husly. UHRA har koordineret omdannelsen af hoteller til at give husly og beskyttelse til de mange ukrainske flygtninge. De enkelte hoteller har kældre og omdannet køkkener fra restaurantmad til folkekøkkener for de mange ukrainere, der havde måttet forlade deres hjem,” fortæller Jannick Nytoft.

Jannick Nytoft kvitterer HOTREC for deres store arbejde for turismeindustrien på europæisk plan og et spændende program.