Det tager mere end én sommerferie at genstarte dansk turisme. Derfor skal en sommerpakke både skabe ny og mere aktivitet i turisme- og oplevelseserhvervet samtidig med, at der skabes incitamenter for danskerne til at bruge oplevelseserhvervet hen over hele sommeren og ind i efteråret. Sådan lyder nogle budskaberne fra HORESTA til de igangværende forhandlinger.
For mens gratis tog- og færgebilletter samt rabat på museer sidste år var med til at få gang i hjulene i dele er erhvervet, så skal der mere og andre tiltag til i år, mener Kristian Nørgaard, politisk chefkonsulent i HORESTA. Han efterlyser i den forbindelse en særlig indsats for de største byer, der sidste år havde store tab som følge af manglende udenlandske gæster.
”De udenlandske bookinger til sommeren er få, og de udgør normalt en betragtelig del af gæstegrundlaget i oplevelseserhvervet i både sommeren og sensommeren. Heldigvis bliver mange danskere hjemme i skolernes sommerferie, men vi så sidste år, hvordan store dele af erhvervet lå ødet, så snart børnene kom tilbage i skole,” siger Kristian Nørgaard.
Han mener således, at sommerpakken også skal stimulere efterspørgslen i oplevelseserhvervet, når danskernes ferie slutter, og manglen på udenlandske besøgende efterlader et tomrum. Det kan for eksempel ske via et oplevelsesfradrag på overnatning, restaurantbesøg eller årskort til attraktioner. Kristian Nørgaard fremhæver også muligheden for at nedbringe virksomhedernes udgifter via momsnedsættelse.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Norsk hotelmilliardær omdøber kendt hotelkæde
14-01-2025
-
Flere stillinger forsvinder fra positivlisten
14-01-2025
-
Verdensturismen boomer igen med stærk vækst i nye regioner
14-01-2025
-
HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt
14-01-2025
-
300.000 ansøgninger til Joe & The Juice: AI erstatter traditionelle jobansøgninger
14-01-2025
-
AI skaber nye muligheder for turismebranchen
14-01-2025
-
Andelsdiskotek kan blive samlingspunkt for Vordingborgs unge
14-01-2025