Det tager mere end én sommerferie at genstarte dansk turisme. Derfor skal en sommerpakke både skabe ny og mere aktivitet i turisme- og oplevelseserhvervet samtidig med, at der skabes incitamenter for danskerne til at bruge oplevelseserhvervet hen over hele sommeren og ind i efteråret. Sådan lyder nogle budskaberne fra HORESTA til de igangværende forhandlinger.
For mens gratis tog- og færgebilletter samt rabat på museer sidste år var med til at få gang i hjulene i dele er erhvervet, så skal der mere og andre tiltag til i år, mener Kristian Nørgaard, politisk chefkonsulent i HORESTA. Han efterlyser i den forbindelse en særlig indsats for de største byer, der sidste år havde store tab som følge af manglende udenlandske gæster.
”De udenlandske bookinger til sommeren er få, og de udgør normalt en betragtelig del af gæstegrundlaget i oplevelseserhvervet i både sommeren og sensommeren. Heldigvis bliver mange danskere hjemme i skolernes sommerferie, men vi så sidste år, hvordan store dele af erhvervet lå ødet, så snart børnene kom tilbage i skole,” siger Kristian Nørgaard.
Han mener således, at sommerpakken også skal stimulere efterspørgslen i oplevelseserhvervet, når danskernes ferie slutter, og manglen på udenlandske besøgende efterlader et tomrum. Det kan for eksempel ske via et oplevelsesfradrag på overnatning, restaurantbesøg eller årskort til attraktioner. Kristian Nørgaard fremhæver også muligheden for at nedbringe virksomhedernes udgifter via momsnedsættelse.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA Play: HimmerLand - Klar til fremtiden
03-07-2025
-
Hvornår er en medarbejder handicappet?
03-07-2025
-
Nyhedsbrevet går på sommerferie – lidt i hvert fald
03-07-2025
PRESSEKLIP
-
Noma planlægger pop up-eventyr i Los Angeles i 2026
03-07-2025
-
Tidligere Årets Kok bliver ny gastronomisk chef på Hotel Alsik
03-07-2025
-
VisitDenmark satser bredere: Udvider markedsføring til 14 lande
03-07-2025
-
Ny rekrutteringsaftale vækker optimisme på overenskomstdækkede hoteller
03-07-2025
-
Danske hoteller inviteres med i søgsmål mod Booking.com
03-07-2025
-
Subway ruller nye restauranter ud i danske storcentre
03-07-2025
-
Ny adm. direktør skal styrke Meyers’ bundlinje
03-07-2025
-
Campingkæde udvider med femstjernet plads i Bayern
03-07-2025
-
Dragsholm Slot lander endnu et år med millionunderskud
03-07-2025