Sommerpakken vil give turisme- og oplevelseserhvervet en smule rygvind efter 15 måneder i hård modvind. Men HORESTA advarer imod at tro, at sommerpakken bringer virksomhederne i turisme- og oplevelseserhvervet ud af krisen.
Sådan lyder reaktionen på dagens forlig om udmøntning af sommerpakken.
”Al hjælp til vores erhverv hilser vi velkommen. Men det er svært at forestille sig, at sommerpakken reelt kan skubbe gang i omsætningen i et erhverv, som er ekstremt presset og lige nu kæmper for at komme på fode igen,” siger HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch.
Hun advarer mod at tro, at sommerpakken redder arbejdspladser eller forhindrer konkurser.
”Pakken blev nærmest lanceret som en erstatning for, at kompensationsordningerne udfases fra den 1. juli. Men de to ordninger udligner på ingen måde hinanden”, siger Kirsten Munch.
Den del af sommerpakken, der er målrettet turisme- og oplevelseserhvervet består i vid udstrækning af små puljer. Blandt de tiltag, der dog kan hjælpe nogle virksomheder i erhvervet, fremhæver Kirsten Munch en omstillingspulje på 125 mio. kr. til turismevirksomheder og en på 53 mio. kr. til særlig udsatte erhverv, 70 mio. kr. til aktiviteter på serveringssteder med 35.000 kr. per sted, 50 mio. kr. til genstart af turismen i København, en pulje på 240 mio. kr. til forskellige kulturelle aktiviteter, 13 mio. kr. til at tiltrække konferencer samt en håndsrækning til forlystelsesparker og omrejsende tivolier.
HORESTA opfordrer regeringen og Folketingets partier til at sætte ind med målrettet hjælp til det hårdest ramte erhverv under coronakrisen.
”Der er ikke noget, erhvervet hellere vil end at tjene sine egen penge. Men vi kommer til at slås med eftervirkningerne af denne krise i årevis. Først og fremmest fordi virksomhederne har fået frataget muligheden for at drive forretning. Derfor er der brug for reelle genstartsinitiativer, afvikling af restriktionerne og ikke mindst at sikre kompensation til de virksomheder, der fortsat er ramt af restriktionernes konsekvenser,” siger Kirsten Munch.
Hotel- og restauranterhvervet har i 2020 tabt 40,6 mia. kr. i turismeomsætning, og 8 ud af 10 københavnske hoteller fortæller i en ny HORESTA-analyse, at de kigger ind i en sommer med omsætningstab på mere end 50 pct. sammenlignet med 2019.
HORESTAs chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Annette Hyldebrandt var fredag aften i TV-Avisen for at levere organisationens reaktion på sommerpakken. Se indslaget her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025