Særligt de københavnske overnatningsvirksomheder lider stadig under coronaens konsekvenser, og der kræver politisk handlekraft at få byens turisme- og oplevelseserhverv med ud på den anden side af krisen.

HORESTAs chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Annette Hyldebrandt, og politisk chefkonsulent, Kristian Nørgaard, var i denne uge til møde med integrations- og beskæftigelsesborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Her kom dialogen blandt andet omkring mangel på arbejdskraft, tiltrækning af konferencer, messer og større events, udvidet udeservering, krydstogtsturisme og meget mere.

”Krisen for virksomhederne er så stor, at den ikke bliver løst med et fingerslag og små initiativer. Det er de helt store værktøjer, der skal findes frem, og det kommer til at tage tid at nå tilbage på før-krise-niveauet. Hele landets turismeerhverv har en interesse i en stærk hovedstad, for det giver positive ringe i vandet, som kan mærkes alle andre steder,” siger Annette Hyldebrandt.

Hun tilføjer, at den største udfordring er manglen på udenlandske turister. Derfor består der en kæmpe opgave i at få så mange som muligt af dem tilbage, så hurtigt det overhovedet kan lade sig gøre.

”Sidste års sommer var forfærdelig for de københavnske virksomheder, og lige nu ser det desværre ud til, at vi kigger ind i en højsæson, der kan blive endnu værre. Der er brug for politisk lydhørhed, og vi kvitterer mange gange for det gode samarbejde gennem hele krisen med Cecilia Lonning-Skovgaard, og for at hun tager sig tid til at lytte til erhvervslivet. Det samarbejde ser vi frem til at fortsætte,” siger Annette Hyldebrandt.

For yderligere information kontakt:

Annette-Hyldebrandt-1920-1280.jpg
Chef for turisme- og oplevelsesøkonomi
Annette Hyldebrandt

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne