Coronakrisen har ramt dansk turisme hårdt, og det gælder ikke mindst turismen i hovedstaden. Derfor har Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen med inddragelse af hovedstadens turismeerhverv og kulturliv samt VisitDenmark udarbejdet en fælles 2021-plan for hovedstadens turisme: Comeback Copenhagen.

”Turismen er et vigtigt erhverv for Danmark, som skaber mange danske arbejdspladser. Med den nye genopretningsplan for hovedstadens turisme samler vi derfor kræfterne, så vi på forkant af genåbningen kan forberede erhvervet til den nye virkelighed. Danmark er en eftertragtet turistdestination, og det skal vi fortsætte med at være efter coronakrisen,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Planen, der har et samlet budget bag sig på ca. 70 mio. kr., er en del af aftalen om genstart af dansk eksport. Senere på året følges der op med en genopretningsplan, der rækker frem til 2023. Det glæder HORESTA.

"Turisme- og oplevelseserhvervet er blevet særligt hårdt ramt i København. Der er derfor brug for igangsættelse af særlige initiativer, som kan bidrage til at genrejse erhvervet. Vi forventer, at der desværre kan gå flere år, før turisme- og oplevelseserhvervet er tilbage på før-krise-niveau. Af samme årsag er det særligt vigtigt, at denne indsats bliver flerårig," siger HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Hun bakkes op af overborgmester i København, Lars Weiss:

”Turister og gæster skaber tusindvis af jobs og en milliardstor indtjening i København. Vi skal være klar i startboksen, så vi får gæsterne tilbage, så snart der åbnes op. København skal også fremover være en af verdens bedste byer at besøge, og vi kan ovenikøbet benytte den tvungne tænkepause til at udvikle turismen, så den bliver mere bæredygtig og passer bedre til byen," siger overborgmester Lars Weiss (S). 

Comeback Copenhagen skal helt overordnet bidrage til at hovedstaden fastholder sin internationale markedsposition i en fremtid med hård international konkurrence og ændrede rejsemønstre. Aktiviteterne i planen skal derfor ruste turismeerhvervet til den internationale konkurrence, når der igen kommer gang i turismen, ligesom planen skal styrke hovedstadens turisme med flere bæredygtige tiltag.

Fra Wonderful Copenhagen lyder det:

”Hovedstaden har tabt 28 mia. kr. i turismeomsætning i 2020, og erhvervet i København er helt i knæ. Der er derfor behov for et helt særligt fokus på både at genoprette og omstille turismen her med ny handling og med stærkeste holdopstilling. To ud tre gæster i hovedstaden er normalt internationale fra nær og fjern. Og konkurrencen om netop de internationale gæster bliver benhård i takt med, at verden åbner igen. Derfor handler det nu at realisere planens initiativer i et bredt samarbejde med erhverv, kulturliv, kommuner og andre gode kræfter, ” siger adm. direktør Wonderful Copenhagen Mikkel Aarø-Hansen.

Læs Comeback Copenhagen.

Læs hele pressemeddelelsen her.

København går videre med turismeafgift

Det vakte kritik fra turistbranchen, da et flertal af politikerne i Københavns Kommune sidste år stemte for, at man vil have en turismeafgift. På en afstemning torsdag stadfæstede politikerne, at man vil indføre afgiften.

Det tager turismen med fra Frigast-balladen

Turismen sejrede, da regeringen endelig meldte ud om Frigast-anbefalingerne og sanering af erhvervsstøtten. Men det langstrakte forløb har også givet vigtig læring til turismen, lyder det fra erhvervet selv.

Log ind