Der kan gøres mere politisk for at hjælpe den bæredygtige turisme på vej. Derfor skal der nu udarbejdes en national strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme af Det Nationale Turismeforum og Erhvervsministeriet.

Tilbage i 2013 udarbejdede HORESTA et idekatalog ”Vækst med grøn og bæredygtig turisme”. Mange af disse forslag er blevet sat i værk. Over de seneste år er der gjort en stor indsats i erhvervet for at tilbyde mere bæredygtige oplevelser til gæsterne. Selv under coronakrisen har virksomhederne investeret i blandt andet energiforbedringer og uddannelse af medarbejderne.

HORESTA spiller nu ind med nyt idékatalog, og miljøchef i HORESTA, Mikal Holt Jensen, ser frem til, at man fornyer det politiske fokus på det store potentiale.

”Vi skal have gang i dansk turisme igen. Bæredygtighed er allerede en konkurrencefordel for dansk turisme, men vi kan nå endnu længere. Vi har et stærkt fundament, og i HORESTA har vi ambitionen om, at dansk turisme skal være den mest bæredygtige destination i verden og have det mest bæredygtige turisterhverv. I dette arbejde bliver denne strategi afgørende i kampen om gæsterne, når turismen igen blomstrer,” fortæller Mikal Holt Jensen.

Han understreger, at det for HORESTA er afgørende, at der gives stærke incitamenter til erhvervet for den bæredygtige omstilling, og at bæredygtighed og vækst skal gå hånd i hånd.

Læs HORESTAs idékatalog til højre på siden.

Bæredygtighed lever i det skjulte

Landets indkøbere af events og konferencer har for svært ved at orientere sig i, hvordan venues og konferencecentre reelt arbejder med miljø og bærdygtighed, viser ny undersøgelse.

Log ind