I forhold til sygdom i forbindelse med ferie, er der forskel på, om medarbejderen er syg inden ferien starter, eller sygdommen opstår under ferien. Her kan I få overblikket:
1) Medarbejderen bliver syg, inden ferien starter
Hvis medarbejderen har sygemeldt sig forinden ferien starter, har medarbejderen ikke pligt til at begynde ferien, idet sygdom er en feriehindring.
2) Medarbejderen bliver syg under ferien
Hvis medarbejderen bliver syg under ferien, kan medarbejderen have krav på erstatningsferie, hvis en række betingelser er opfyldt:
- Medarbejderen skal sygemelde sig til virksomheden. Sygedage tælles først med fra efter sygemeldingen, medmindre manglende sygemelding ikke kan bebrejdes medarbejderen (eks. medarbejderen er indlagt eller på anden måde forhindret).
- Medarbejderen skal fremskaffe en lægeerklæring, som dokumenterer, at medarbejderen er syg. Medarbejderen skal selv betale lægeerklæringen.
- De første 5 sygedage under ferien i et ferieår erstattes ikke (har medarbejderen ikke været hos virksomheden i hele ferieåret, reduceres sygedagene uden erstatningsmulighed forholdsmæssigt).
Feriedage efter raskmelding
Både for situation 1 og 2 beskrevet ovenfor gælder det, at bliver medarbejderen rask, inden ferien er ovre, har medarbejderen ret til efter sin raskmelding at holde den resterende del af den planlagte ferie, hvis medarbejderen giver virksomheden besked herom, ellers skal medarbejderen ved raskmelding møde på arbejde, og ferie afholdes på et andet tidspunkt.
Medlemmer kan kontakte HORESTA for nærmere rådgivning vedrørende feriereglerne generelt ved at ringe til HORESTAs juridiske callcenter på 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA peger på vigtig opbakning til udeservering
06-12-2023
-
HORESTA: Eksplosiv vækst i antallet af hoteller
06-12-2023
-
HORESTA glæder sig over ny lov om betalingskonto
06-12-2023
-
Det handler om mennesker og følelser
06-12-2023
-
Udsigt til ny attraktion bekymrer visse borgere
06-12-2023
-
Sidste arbejdsdag på Hotel Fakkelgaarden
06-12-2023