I løbet af sommeren har vi i HORESTA sat fokus på de virksomheder, der stadig kæmper med konsekvenserne af krisen. Og hvor en omsætning på ’normalt niveau’ har lange udsigter. Vi samler historierne under hashtagget #CoronaKonsekvens og deler dem i alle HORESTAs kanaler. I er meget velkommen til at dele historierne. 

Hotel Rye115 er kendetegnet ved tyve unikke værelser, der tilsammen skaber et lille familiedrevet boutique-hotel i København. Charlotte Eberhard og Claus Højbjerg Andersen ejer og driver selv hotellet. De bor selv på Østerbro, og mener, at det giver dem de optimale forudsætninger for at give en lokal oplevelse videre til gæsterne.

Desværre har der været færre gæster denne sommer. Særligt af de udenlandske. Claus Højbjerg Andersen mener bestemt ikke, at byens turismevirksomheder er ude af krisen, og "normale tilstande" har stadigvæk lange udsigter.

”Jeg kan ikke forestille mig, at nogen her i byen vil fortælle, at krisen er ovre, eller at det går forrygende. I juli har vi blot haft en tredjedel af værelserne lejet ud. Og mange af vores værelser deler toiletter, hvilket ikke er muligt i disse coronatider, og det har fjernet meget af vores forretningsgrundlag,” fortæller hotelejeren.

Han tilføjer, at virksomheden allerede tidligt satsede på den personlige kontakt til de gæster, der havde reserveret i sommeren, og mange valgte at holde fast i bookingerne så længe, at det var muligt. I sidste ende måtte alle udlændinge dog aflyse på grund myndighedernes restriktioner med seksdagesreglen.

”Der er ingen, der booker seks dage hos os. Vores gæster er her i gennemsnit 2,5 overnatning, og det er lidt længere i sommeren. Men ikke seks nætter.”

(artiklen fortsætter under billedet)

Med seksdagesreglens sløjfning ser han frem mod 2021.

”Der er rent bord til 2021 sæsonen for os, men vi forventer selvfølgelig, at krisen fortsætter i 2021, og at vi også fortsat skal passe på hinanden til den tid.  Derfor er det vigtigt, at vi har logiske regler, vi kan forholde os til og planlægge efter, så vi kan forberede en sæson i 2021, hvor kunderne kan have tillid til deres bookinger og til os. Og vi kan have tillid til myndighederne,” fortæller Claus Højbjerg Andersen.

Han håber, at Danmarks håndtering af COVID-19 nu kan vendes til noget positivt for hotelerhvervet.

”Der sidder mange ude i verden og synes, at Danmark har håndteret krisen godt. Man burde derfor brande København til næste år som en sikker og tryg destination. Og turisme kommer til at handle endnu mere om tillid. Tillid til destinationen, hotellet og de mennesker, man møder,” siger Claus Højbjerg Andersen.

Se flere historier om #CoronaKonsekvens

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne