Mange hoteller, kroer og vandrehjem er lukket. Få kører på nødblus. Der er ingen gæster. Enhver krone er afgørende for virksomhederne, der stadig skal betale deres regninger. Derfor opfordrer HORESTA danskerne til at booke direkte hos hotellerne – og springe mellemleddet og bookingportalerne over. Det er både vigtigt nu, og når alle restriktionerne ophæves.
”For det danske overnatningserhverv er de store internationale bookingportaler både dyre og tunge at danse med. Og lige nu er det vigtigt, at alle hjælper med at sikre at flest mulige penge ender hos hotelvirksomhederne i Danmark i stedet for i lommerne på de store bookingportaler,” siger Kirsten Munch, politisk direktør i HORESTA.
Derfor re-lancerer HORESTA kampagnen ”Book direkte”. Kampagnen er en europæisk kampagne, som har til formål at få gæsterne til at foretage booking direkte gennem det enkelte hotel. Kampagnen er en fælles indsats fra den europæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC, hvor HORESTA er medlem og i denne periode har formandsposten.
HOTREC har rettet henvendelse til Booking.com. HOTREC ønsker forståelse fra bookingportalen i en historisk svær situation for overnatningserhvervet.
En gennemsnitlig kommission for en hotelbooking gennem en bookingplatform er mellem 15-20 pct., men der er også eksempler på kommissioner på op mod 30 pct..
”Uanset om vi skal booke en overnatning på et hotel eller bestille take away mad fra en restaurant, så er der brug for, at vi gør os umage med at booke og bestille direkte hos hotellet og restauranten. Efter den periode virksomhederne gennemlever netop nu, skal vi som forbrugere gøre, hvad vi kan for at hjælpe vores virksomheder med at komme på fode igen”, siger Kirsten Munch.
Som en del af kampagnen er der udarbejdet flyers, logo’er og klistermærker mv. på flere forskellige sprog. HORESTAs hotelmedlemmer kan hente materialet nemt og gratis.
HOTREC har ligeledes udarbejdet materiale, der kan bruges til at synliggøre fordelene for de gæster, der vælger den direkte kontakt til hotellerne frem for at benytte forskellige online booking-kanaler.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danske Hoteller udvider med ”hotelperle” i Næstved
15-04-2025
-
Aldrig har der været så mange gæster, og aldrig har hotellet i Nyborg tjent så mange penge
15-04-2025
-
Korttidsleje eksploderer
15-04-2025
-
Stjernekoks billige restaurant imponerer
15-04-2025
-
Her er programmet for Madens Folkemøde
15-04-2025
-
4 ud af 5 danskere med et Visa/Dankort kan nu betale med Dankort i Apple Pay
15-04-2025
-
Henter ny direktør med erfaring fra LEGO
15-04-2025
-
Tyskerne vil gerne til Danmark, og de vil have deres hunde med
15-04-2025