I en historisk tid hvor Danmarks grænser er lukkede er der mere end nogensinde brug for, at danskerne de kommende måneder pakker rygsække og kufferter og drager ud i det danske forårs- og sommerland for at bo på hotel, kro eller vandrerhjem, spise på restaurant og tjekke ind på nogle af landets mange attraktioner.

Det er baggrunden for, at en række aktører i Turismedanmark nu er gået sammen om markedsføringskampagnen ”Genstart Danmark”, der skal overbevise danskerne om, at det i 2020 er bedst at holde ferie i Danmark. Kampagnen starter, så snart det er ”sikkert” at rejse rundt igen.

Bag kampagnen står VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og Danske Destinationer – og med de enkelte destinationsselskaber som eksekverende på det lokale niveau. Det er Danske Destinationer, der er projektleder på den samlede kampagne.

Taskforcen bag kampagnen står klar med 10,3 millioner kroner, og dette beløb besluttede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i går at matche, så kampagnen i alt har 20,6 millioner kroner at arbejde med.

CEO i Arp-Hansen Hotel Group, Dorte Krak, er medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og hun glæder sig over beslutningen:

”Turismeerhvervet er det erhverv, som er allerhårdest ramt af Corona-krisen, og det er afgørende for erhvervets overlevelse, at vi hurtigst muligt får gang i hjulene igen. Så længe mange af grænserne i verden er lukkede, og vi kun ser ind i en gradvis åbning af Danmark, er vi dybt afhængige af, at danskerne bruger deres penge på en ferie hjemme. ”Genstart Danmark” er et vigtigt skridt mod at få mindet alle danskere om, at vi har et helt fantastisk turismeprodukt, og at vi skal se at komme af sted på en dejlig ’Staycation’.”

Kampagnen ventes lanceret senest i juni 2020, og den vil strække sig ind i 1. kvartal 2021. Den ses som en første fase i, hvad der kan blive en mere langsigtet markedsføringsindsats målrettet det danske marked. Task forcen forventer, at kampagnen vil fortsætte ind i 2021, 2022 og muligvis 2023.

En kampagne der arbejder på tre niveauer

Planen er en koordineret indsats i tre trin, der kan blive rullet ud på mange kanaler.  Ambitionen er i fællesskab at udvikle top-engagerende indhold og skabe stor og kraftfuld markedsbearbejdning, der sikrer synlighed og rejselyst til hele landet.

  • Nationalt niveau: En strategisk landsdækkende kampagne eksekveret af VisitDenmark. Kampagnen vil køre i toneangivende medier og mobiliserer danskerne omkring at holde ferie i Danmark. Budskabet er: ”Hold ferie i Danmark i 2020. For hele landets og din egen skyld.” 
  • ”Interregionalt” niveau – på tværs af landsdele: Ligger i tydelig forlængelse af det nationale niveau og bygger videre på budskabet, men er i praksis en bottom-up-proces, hvor destinationerne kan vælge at samarbejde i større geografiske enheder eller med fælles temaer eller målgrupper som afsæt. Her kan der fx på digitale medier skabes rejselyst til lokalområder.
  • Det lokale niveau: Dette er konverteringsfasen, hvor mobiliseringen af danskerne og rejselysten til de forskellige områder konverteres i et koordineret fællesskab mellem destinationerne og de individuelle produktejere lokalt. Det er her købet og bookingen finder sted. Destinationerne eksekverer dette niveau.

Video: ”Det har været en bragende succes”

Til HORESTA Hotel Insights var Core Hospitality inviteret til at holde oplæg om de to hoteller Residence Inn by Marriott og Fairfield by Marriott i Nordhavn, som de er operatør for, og som indtil videre har været en stor succes.

Log ind