HORESTA glæder sig over, at smittetrykket i Sverige nu er faldet til et niveau, hvor Danmark kan åbne op for rejsende fra hele nabolandet mod øst. Udenrigsministeriet har hidtil holdt udvalgte regioner i Sverige lukkede.

Ændringen fremgår af den nyeste rejsevejledning, som Udenrigsministeriet offentliggjorde i går.

”Det er da positivt, at vi nu kan tage imod turister fra hele Sverige. Men regeringen er nødt til at afskaffe den urimelige 6-dages regel, hvis det overhovedet skal komme det danske turisme- og oplevelseserhverv til gavn. Med indrejsekravet på 6 dage fra det meste af Sverige forventer vi ikke, at det vil få positiv effekt på eksempelvis det københavnske hotelerhverv, som lige nu mangler mellem 70 og 80 procent af sidste års omsætning”, siger Kristian Nørgaard, der er politisk chefkonsulent i HORESTA.

”I modsætning til nordmænd skal svenskere uden for Skåne, Halland og Blekinge fortsat booke mindste seks overnatninger for at kunne få adgang til Danmark. Men udenlandske turister overnatter i gennemsnit kun 2,2 nætter på hotel i Danmark. Det betyder, at hotellerne stort set ikke får glæde af åbningen”, siger Kristian Nørgaard.

HORESTA opfordrer regeringen til generelt at ophæve 6-dages-reglen. Ingen andre lande i Europa har en lignende regel.

”Konsekvensen ser man desværre meget tydeligt denne sommer. Hotelbranchen især i København er kørt helt i sænk, og i det øvrige land er det i stort omfang danskere på sommerferie, som sikrer en fornuftig omsætning. Om lidt er danskernes sommerferie forbi, og skal turismeerhvervet overhovedet have noget at leve af i sensommeren, så skal 6-dagesreglen afskaffes omgående”, siger Kristian Nørgaard.

Sverige er et af de største markeder for dansk turisme. I 2018 overnattede svenskerne 1,8 millioner gange i danske senge, og de brugte 7,4 milliarder kroner. En svensk storbyturist bruger i gennemsnit 2.600 kroner pr. døgn under et besøg i en dansk storby.

Video: ”Det har været en bragende succes”

Til HORESTA Hotel Insights var Core Hospitality inviteret til at holde oplæg om de to hoteller Residence Inn by Marriott og Fairfield by Marriott i Nordhavn, som de er operatør for, og som indtil videre har været en stor succes.

Log ind