Selv om de danske hoteller ikke på noget tidspunkt har været tvunget til at lukke, har coronakrisen haft betydelige omkostninger for dem.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at hotellerne mistede over halvdelen af deres gæster i første halvår af 2020 sammenlignet med samme periode i fjor. Mere præcist mistede man over 4,2 millioner overnatninger i perioden fra januar til juni. Det svarer til et fald på 56,9 procent.

Helt forventeligt er det de udenlandske overnatninger, som er faldet mest. I alt forsvandt 68,6 procent.

”Vi er midt i en historisk krise i vores erhverv. COVID-19 har medført en økonomisk afmatning, en forstærket frygt for at rejse samt en række restriktioner, som gør det svært at drive virksomhed. Det er på alle måder en dybt bekymrende situation,” siger HORESTAs formand, Jens Zimmer Christensen.

Dystre udsigter for efteråret

Sommeren har været god for mange af hotellerne i provinsen, mens hovedstadshotellerne, som er helt afhængige af udenlandske overnatninger, har mistet 70-80 procent af deres normale omsætning.

I en ny analyse fra HORESTA siger 60 procent af virksomhederne, at de i september og oktober forventer omsætningstab i større eller mindre grad, og særligt de københavnske hoteller har meget lave forventninger. 9 ud af 10 hoteller i hovedstaden forventer, at omsætningstabet bliver på mindst 40 pct. af det normale niveau, og ingen regner med at være tilbage på det niveau, de normalt ligger på i september og oktober.

”Der er ingen tvivl om, at de københavnske hoteller er ramt hårdest. Det skyldes først og fremmest 6 dages-reglen, som har fjernet størstedelen af de udenlandske hotelovernatninger denne sommer. I provinsen blev mange reddet af, at danskerne holdt ferie herhjemme. Men nu er sommeren ved at være ovre, og danskerne på vej tilbage på job. Derfor forventer vi, at afmatningen i efteråret vil ramme hele landet,” siger Jens Zimmer Christensen.

Han opfordrer til, at der ved de kommende politiske forhandlinger bliver opsat objektive kriterier for, hvad der skal til for at fjerne de tilbageværende restriktioner som udover 6 dages-reglen særligt gælder afstandskrav, kvadratmeterkrav og forsamlingsforbud.

”Derudover er der brug for, at hotel-, restaurant- og turisterhvervet i bred forstand får hjælp til at komme igennem krisen. Det kunne være i form af nye hjælpepakker, som er tilpasset de muligheder og udfordringer, erhvervet lever med nu og i de kommende måneder. Alternativet kan blive en bølge af konkurser og opsagte medarbejdere,” siger Jens Zimmer Christensen.

Har du styr på GDPR?

HORESTA tilbyder, sammen med samarbejdspartneren Lexoforms, en fysisk workshop, hvor du arbejder med GDPR-dokumentationen for din egen virksomhed.

Video: ”Det har været en bragende succes”

Til HORESTA Hotel Insights var Core Hospitality inviteret til at holde oplæg om de to hoteller Residence Inn by Marriott og Fairfield by Marriott i Nordhavn, som de er operatør for, og som indtil videre har været en stor succes.

Log ind