Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.

Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.

​​​​”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.

Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i ma​​den. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.

Kontrolkampagnen slutter i september.

Nu har restauratør fået nok: En af Aarhus' ældste restauranter har fået nok af 'administrativt bøvl'

Fødevarestyrelsens smiley-ordning skal gøre det nemt for forbrugerne at finde de butikker og restauranter, 'der har bedst styr på fødevarereglerne'. Derfor er det faldet Rolf Nordentoft gevaldigt for brystet, at Restaurant Dauphine, som han er medejer af, nu for anden gang på få måneder har fået en sur smiley på den kontrolrapport, han skal klistre på døren, skriver Stiften.dk.

Nu kan køkkener søge penge til økologi-omstilling

Den økologisk omstilling af professionelle køkkener er med til at højne økologiprocenten i de mange daglige måltider, der serveres i ude i landets professionelle køkkener. Til gavn for både biodiversitet, vandmiljø og dyrevelfærd.

Log ind