Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.
”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.
Kontrolkampagnen slutter i september.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA måber over ministers nej
22-09-2023
-
Anonym køber redder konkursramt toprestaurant
22-09-2023
-
Slot skal være et gastronomisk samlingssted
22-09-2023
-
500 internationale nøgleaktører samlet i København: Vi griber muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby
22-09-2023
-
Nye værktøjer skal fremme bæredygtigt byggeri i kyst- og naturturismen
22-09-2023
-
Danske hotelmøbler skal gøre gavn i Ukraine
22-09-2023
-
Park Lane Copenhagen ansætter stærk hotelprofil som adm. direktør
22-09-2023