Kan man helt fjerne affald fra en restaurant?

Kokkene Carlos, Lukas og Albert, der alle tidligere arbejdede i kendte Michelin-restauranter, er gået sammen for at eliminere spild og styrke bæredygtigheden i restaurationsbranchen i Finland. Derfor har de skabt Restaurant Nolla – en restaurant uden affald, der er sat i verden for at vise restaurationsbranchen og hospitality-industrien, at kreativ og god mad kan være bæredygtig.

Kokkene har blandt andet givet sig selv et kreativt benspænd ved at fjerne affaldsspandene i køkkenet, så de tvinges til at gentænke, hvordan madvarerne kan udnyttes til fulde. Det er nemt at sortere i Finland og der en et yderst veludviklet retursystem, men Nolla takler problemet allerede inden. Restauranten en således maskine, der omdanner deres ”madaffald” til kompost, hvilket de giver til deres lokale leverandører og producenter, når de leverer råvarer til restauranten i Helsinki.

Langt de fleste leverancer er desuden uden indpakning, da Nolla jo er ”zero waste”. Så kaffebønner, alkohol, madvarer og alt det andet leveres i beholdere, som leverandøren får med tilbage. Det har udfordret Nolla selv, men også tvunget deres leverandører til at tænke nye måder at gøre tingene på.

Nollas mål er at inspirere restaurationsbranchen og lokalsamfundet til at involvere sig i den bæredygtige udvikling og sammen udtænke nye holdbare idéer, der kan fjerne spild og samtidigt styrke miljøet. Kokkene arbejder også direkte med leverandørerne for at gentænke, hvordan emballagen kan udformes, så der ikke skabes yderligere spild.

Muligheder/perspektivering:

- Hvordan kan du give dig et kreativt benspænd, som gør, at virksomheden tænker nyt og mere ansvarligt?

- Hvilke ting kommer i indpakning som alligevel fjernes, eller som ikke giver værdi? Hvordan kan I komme den indpakning til livs?

Læs mere:

https://www.restaurantnolla.com/eng


Indlægget er produceret af Experiences by Innovation Lab, som HORESTA samarbejder med i forhold til trends og tendenser. Siden 2001 har Innovation Lab arbejdet med turisme og oplevelsesøkonomi. De har bl.a. kortlagt fremtidens møde- og konferenceformater med Inspiring Denmark, udviklet hoteloplevelser med Radisson BLU, leveret koncepter til oplevelsesparker som KRAFT i Ringkøbing, faciliteret en sammensmeltning af gastronomi og 3D-print med Malling og Schmidt, udviklet stedsbundne signaturoplevelser i ni sønderjyske byer, samarbejdet med VisitDenmark om digital gæsteservice og meget, meget mere.
De internationale trends er kurateret af Jarle Fink Kondrup, ekspert i teknologi og oplevelser, som er Innovation Labs spydspids inden for turisme og oplevelsesø

Blog: Tak for invitationen, Mette Frederiksen

Statsminister Mette Frederiksen sendte tirsdag en bred invitation ud til et samarbejde om en grøn klimaplan til alle de store brancher, der har bragt landet frem. Herunder turisme- og oplevelseserhvervet. "Tak for invitationen, som vi meget gerne tager imod", siger HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Over 1400 restauranter er gået konkurs i Storbritannien

Det er blevet sværere at drive restaurant i Storbritannien indenfor "casual dining"-segmentet, hvor kunder vender ryggen til kæder som Byron, Strada, Gourmet Burger Kitchen og Jamie Olivers restauranter, skriver Fødevarewatch.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne