VisitDenmark har offentliggjort en analyse af udenlandske turisters holdning til bæredygtighed på fem vigtige udenlandske markeder. Analysen viser blandt andet, at turister med et godt kendskab til Danmark, og de forbinder Danmark med bæredygtighed. Danmark bliver for eksempel forbundet med parametre som grønne løsninger og en ren destination med rent vand og ingen skrald.

Samtidig associerer turisterne generelt bæredygtig turisme med at benytte mindre CO2-belastende transportformer til destinationerne og selve det at dyrke mere bæredygtige aktiviteter på destinationen, for eksempel vandring og cykling.

HORESTA glæder sig over turisternes grønne opfattelse af Danmark:

”Erhvervets virksomheder har længe investeret i grønne løsninger, og denne analyse viser, at det har effekt. Danmark er en grøn destination, og den skal vi værne om”, siger HORESTAs adm. direktør Katia K. Østergaard.

Hun uddyber, at HORESTA har en ambition om, at Danmarks skal være verdens mest bæredygtige turisterhverv og den mest bæredygtige destination.

Erhvervsminister Simon Kollerup vil nu sætte bæredygtighed højere op på den turismepolitiske dagsorden:

"Regeringen har sat historisk ambitiøse mål for en grøn og klimavenlig fremtid, som vi alle skal bidrage til og tænke kreativt for at opnå. Det gælder også inden for turisme, hvor vi skal arbejde sammen om at udvikle bæredygtige tilbud til vores gæster. Mange turismevirksomheder arbejder allerede aktivt med bæredygtighed og grøn omstilling, men jeg vil gerne invitere til et tættere samarbejde for turisme er vigtig for Danmark."

Han fortsætter:

”Turisme skaber omsætning og jobs i hele landet, og turisterne er med til at skabe en efterspørgsel, der også kommer de lokale til gavn. Det er for eksempel i form af kulturtilbud, bedre adgang til naturen og gode madoplevelser. Turisme er på den måde med til at skabe et Danmark, hvor der er godt at leve og bo. Samtidig kan og skal turismen også være med til sikre et grønnere Danmark."

Analysen fra VisitDenmark viser desuden, at mellem 20 og 40 procent af de adspurgte udenlandske turister siger, at de forventer, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn får betydning for deres fremtidige rejsevalg. I toppen af skalaen ligger svenskerne og tyskerne, hvor næsten 4 ud af 10 siger, at miljøhensyn forventes at kunne få betydning.

Analysen er foretaget på markederne Norge, Sverige, UK, Holland og Tyskland. Dataindsamlingen er foretaget som webinterview i februar og marts 2019. Der er indsamlet 6.741 webinterview.

Læs erhvervsministeriets pressemeddelelse her. 

Log ind