HORESTA lancerer i dag en bæredygtighedsstrategi, der skal gøre Danmark til verdens mest bæredygtige turistdestination.

”Hotel-, restaurant- og turisterhvervet er et af Danmarks største og mest betydningsfulde væksterhverv. Med dette følger et stort ansvar – både for vores gæster, vores medarbejdere og hele vores omverden”, siger Katia K. Østergaard, der er adm. direktør i HORESTA.

Den nye bæredygtighedsstrategi bliver præsenteret på HORESTA årsdag i Tivoli Congress Center og består af seks fokusområder, hvor erhvervet og det offentlige kan forstærke indsatsen. Det gælder for eksempel inden for områder som ”mindre forbrug”, ”mere grøn energi”, ”mindre madspild, affald og plast”, ”mere bæredygtig mad” og ”mere klimavenlig transport”.

HORESTA Årsdag 2019 er dedikeret til bæredygtighed og præsenterer en række danske og internationale talere foran et publikum på over 700 ledere fra erhvervet.

Bæredygtig vækst er i fuld gang

Allerede i dag er hotel-, restaurant- og turisterhvervet meget langt i en bæredygtig omstilling. For eksempel viser en opgørelse, at mens antallet af hotelovernatninger voksede med 9 procent fra 2014 til 2017, faldt CO2-udledningen fra hotellerne med 7 procent. Det er med andre ord lykkedes at skabe en bæredygtig vækst i erhvervet.

”Vi skal som erhverv fortsat tage ansvar for at gøre en positiv forskel. Vi skal finde nye veje til en styrket forretning, hvor bæredygtighedsindsatsen kan forenes med bedre service, innovative gæsteoplevelser og øget bundlinje”, siger Katia K. Østergaard, der onsdag deltog, da regeringen lancerede sine klimapartnerskaber med erhvervslivet på Marienborg.

(Artiklen fortsætter under billedet)

HORESTAs adm. direktør Katia K. Østergaard præsenterede i går organisationens nye bæredygtighedsstrategi for statsminister Mette Frederiksen på et møde på Marienborg.

HORESTA har genne årene taget en lang række initiativer på bæredygtighedsdagsordenen – blandt andet med miljømærket Green Key, som i dag er verdens største certificering inden for turisterhvervet, og har spredt sig til 58 lande. 

”Vi har et rigtig godt afsæt for de kommende år, hvor der i stigende grad er fokus på, i hvilket omfang turismen slider på sine omgivelser”, siger Katia K. Østergaard.

Læs mere om HORESTA bæredygtighedsstrategi her.

Bæredygtighedsvideo: Sådan blev burgerkæde klimapositiv

På HORESTA Årsdag var seks af hotel- og restauranterhvervets grønne frontløbere udvalgt til at fortælle, hvad de er særligt stolte af at være lykkedes med, hvad angår bæredygtighed. Her kan du se videoen med Max Burgers.

Debat: Danmark skal have en turisme vi kan leve af og med

En "grøn" destination med rent vand og ingen skrald. Sådan bliver Danmark opfattet i vores europæiske nabolande. Det viser en ny analyse, hvor VisitDenmark har spurgt 6741 personer i Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Storbritannien om deres holdning til bæredygtig turisme.

Blog: Brandbeskatning med et snuptag

En tredobling af afgifterne på engangsservice! Én ting er, at der var tale om en finanslov med hovedvægt på velfærd og klima. En anden, at man på denne måde med et snuptag brandbeskatter en branche, der er helt afhængig af at kunne bruge engangsservice, mener HORESTA adm. direktør.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne